Někteří nevědí, jak se má chovat pes

25. března 2014 v 17:59 | Karol Dee |  Úvahy
Malý Velký Přerostlý Jack Russel teriér patřící přítelově rodině je předmětem našich častých sporů. Tyto spory samozřejmě vyvolávám já, protože mám velký problém s tím, jak se ten pes chová a jak se chovají všichni kolem něj. Nemůžu si pomoct, ale ta potvora Casey je podle mě prostě a jednoduše nevychovaná, rozmazlená a neposlušná. Je to strašná škoda, protože jinak je to fajn psisko. Jenže tenhle problém nemá jen jedna rodina - obecně je na tom podobně většina malých psů. No a mně to nedá spát.



V sobotu byl velký den, protože jsme s přítelem dostali Casey na chvíli na hlídání. Velký den proto, že jsem si postavila hlavu a zakázala Casey vstup na sedačku (dle očekávání to vzbudilo jistou nespokojenost, ale nakonec jsem přece jen byla podpořena a tudíž není nyní naše původně hnědá sedačka bílá a chlupatá). A jakmile jsme osaměli, zakázala jsem jí spoustu dalších věcí, protože jsme vyrazili do terénu.

bohužel jsem neměla foťák, proto jsem si vypůjčila fotku ze stránek města Ostravy

Naším cílem se staly asi půl hodiny vzdálené Komenského sady, nově renovované, krásné místo na procházku se psem, s krásným počasím a všechno by bylo naprosto perfektní, mít tak poslušného psa. Ovšem my měli Casey. Už cestou do parku se odehrál první incident - vyjela na dítěti na kolečkových bruslích. Přiznám se, na nic takového jsem nebyla připravená, od psa tak nějak očekávám aspoň základy slušného chování. Zde očividně chyběly, ale to jsem rychle napravila a velmi pohotově jí vštípila, že tohle se nedělá. Bohužel, jedním z předmětů našich sporů je to, že zvířata trestám příliš krutě, neúměrně nebo něco podobného. Ono to ale vypadá hůř, než to ve skutečnosti je. Nebojím se zvýšit hlas, zvlášť, když mě naprosto vyvede z rovnováhy tím, že vyjede na dítě na kolečkových bruslích (dítě, proboha. Co kdyby to neustálo a rozbilo si hlavu o patník?), párkrát zlobivé psisko švihnu přes zadek a udělám u toho dostatečný tyátr, který si zvíře vštípí a už to neopakuje.

Po zbytek procházky se neodvážila podívat na žádného bruslaře či cyklistu.

Když jsme se spolu takto srovnaly, vyjasnily si a připomněly některé věci, byla už procházka v pohodě. Dokonce v odlehlejších částech běhala navolno. Sady byly vážně krásným místem a je škoda, že jsme je neprošli celé. Casey se koupala v řece a my ji pak koupali doma, protože smrděla jako žumpa a měla podivně tmavý odstín chlupů, poběhala si s pár psy (zkusila po jednom vyjet. Když se začala podruhé plížit k jinému, stačilo slovo a zkrotla) a všechno se tvářilo, že máme milého a poslušného psa. Ono by to šlo, to víte, že by to šlo. Stačí chtít.


Já ale ani tolik nechtěla dát lekci Caseynce, jako spíš příteli. Jak se má se psem pracovat, co dělat a nedělat v rychlokurzu. Věřím totiž, že to nebude trvat až tak dlouho (relativní pojem, já vím) a pořídíme si psa vlastního, pravděpodobně amerického stafordširského teriéra. A tohle plemeno je obzvlášť třeba vychovávat, aby nebyly podněcovány ty mediální nesmysly o krvelačných bestiích.
 


Komentáře

1 Das Das | Web | 27. března 2014 v 18:58 | Reagovat

Naprosto souhlasím! Podporuju pozitivní motivaci, ale na druhou stranu není od věci občas psa plácnout přes zadek, když se nechová tak, jak by měl. (To ovšem neplatí při výcviku, jak si bnohužel hodně lidí myslí.. výcvik je pro radost, výchova je něco jiného.) Ono když pes nechce pochopit, co po něm člověk (ne)chce, tak ono to plácnutí pomůže a člověk ho pak už nemusí za danou věc trestat. A ano, některým psů stačí zvýšený hlas bohatě jako trest, ale to už je o tom, že známe vlastního psa.
Jak je důkazem Tvůj článek - není tak těžké, aby měl pes základní výchovu. Mně se sice pes válí v posteli furt, ale když chci, tak jde dolů nebo úplně z pokoje a nebo také už máme dorozumívací slovo pro to, aby se uhnul do nohou postele, abych se tam vešla i já. :D
Navíc.. nechápu, jak si člověk nemůže zklidnit desetikilovýho psa, když to dokáže člověk, jehož pes váží i více než on. :)
Casey je krásná fena. Kdybych se rozhodla mít malého psa (chci středního), tak jdu do russla. Jsou to boží psi, bohužel hodně lidí zapomíná, že jsou to stále teriéři a potřebují zaměstnat nožky i hlavu.
AST jsou úžasní psi. Moc se mi líbí a věřím, že přispěješ k obrácení myšlení lidí o "bojových" psech.
P.S.: Co Pickwick? :)

2 Karol Dee Karol Dee | Web | 27. března 2014 v 19:07 | Reagovat

[1]: Právě, nevychovanost těch menších psů mě dovádí k šílenství, tím spíš, že to musí být snazší, když je pes ve fyzické nevýhodě, už z toho přece plyne určitá dávka respektu z jeho strany...
Pickwick se má fajn, s Nayou si nakonec výborně rozumí a i když ta koordinace není úplně dokonalá, nehorší se, naopak se odvažuje skákat čím dál výš, udrží balanc i na okraji vany a celkově není nijak zvlášť pohybově omezen :)

3 Nienna Nienna | Web | 27. března 2014 v 20:06 | Reagovat

Souhlasím.. Není to tím psem, jak se chová, ale tím páníčkem a jak vidím, tak Casey se po pár nedorozuměních začala chovat slušněji, takže kdyby se trochu změnila výchovu, tak by to mohlo být dobré, i když samozřejmě každý pes má už od malička svoje zvyky, takže by to bylo těžké.. Ale myslím si, že je to fajn pejsek, kterému nebyla dána šance :)

4 Andy Andy | E-mail | Web | 28. března 2014 v 13:43 | Reagovat

ty teda víš jak na to! :))
Ale je to dobře, spousta lidí si pořídí psa, ťuťu ňuňu, nechali by kvuli němu klidně nemocnou babičku spát na zemi (protože se pes usídlil na její posteli) ale kázeň ani respekt pejsek nemá.
Já teda upřímně neumim chovat ani želvu, natož psa. S rybičkou si povídam jako zoufalec, mazlila jsem se i se šnekem co jsem přitáhla domů s nivní vidinou novýho kamaráda. Ehm.
No, ale na psy jsem alergická, takže nejspíš nehrozí aby bylo o jednoho majitele co nemá tušení víc. Hihi.

5 Fredy Kruger Fredy Kruger | 28. března 2014 v 16:18 | Reagovat

Výkřik :  " Toť horší než facka !!"
( mužovi upadla dvacka ..
jak kousnut byl, když pro ní sehnul se !! )

... " Klacek !  klacek mít po ruce !
Tohleto přesáhlo veškerou mez !
... nevíte jak se má chovati pes ?? "

" Počkat !  ... můj pes má škrabošku !
... takže dej pozor ! ... prr !  hošku !"
hovoří  Frantischekk  Womočill ....

... " Když jste se pro minci otočil,
právě on, kousl vás do zadnice,
aniž si cokoliv ošklivíce !"
( Yann Pdtt muži do ucha našeptává )

" Tak je to !!" ... vykřikl Wladymir  Kraawa
" To se ti  syčáku prodraží !!"

... muž se psem  utíká k nádraží ...

6 Iris Iris | E-mail | Web | 29. března 2014 v 12:48 | Reagovat

mluvíš mi z duše, já mám německýho ovčáka, který za všechno může a ten malej haj*lík yokr ne nej nej nejhodnější, no někdy fakt vypěním a to pak slova lítají

7 Skříteček2 Skříteček2 | Web | 29. března 2014 v 14:55 | Reagovat

Tak při čtení toho článku jsem se docela tetelila blahem, ti malí nevychovaní čoklové nezodpovědných majitelů dokáží strašně znepříjemňovat život všem okolo.

[2]: Jsem ráda, že se to Pickwickovi nehorší. Mimochodem, podívej se na Facebook stránku Raising Mercury, kocourek je neuvěřitelný bojovník, který se perfektně vyrovnává se svým velkým pohybovým omezením.
https://www.facebook.com/raisingmercury?fref=ts

8 Drak Drak | Web | 29. března 2014 v 19:23 | Reagovat

nojo, pes potřebuje pevnou ruku, aby věděl, kdo je pán, a pak je v pohodě

9 Monča Monča | Web | 30. března 2014 v 19:35 | Reagovat

Mě nevadí když spí pes v posteli, žebrání taky přežiju (pokud teda ten pes jen tiše sedí a nekňučí) ale když je agresivní a na všechno štěká to nesnáším. Ben nikdy nezaštěká, když jsem s ním na procházce, spíš mám ten problém, že ve městě je ze všeho nadšený a za každým psem běhá, s většinou se teda chce kamarádit, ale je tu celkem dost agresivních psů a docela se bojím. Většinou se chová agresivně když je na vodítku a najednou se k němu přiřítí nějaký velký pes (nejlépe černý) a začne kolem něj běhat a očmuchávat ho, ví že nemá kam utéct, bojí se a začne vrčet, tak to mu odpouštím. Myslím si ale že je tohle problém u psů celkově, nejen u malých. Občas chodím kolem cvičiště kde se trénují obrany s NO a mají je tam uvázané u stromů, jdeme kolem nich, Ben si jich absolutně nevšímá a oni začnou uplně nepříčetně štěkat, vůbec se nedají uklidnit a tahají za vodítka, uplně vidím jak jednoho někdo špatně uváže a on buď Bena zabije nebo mě pokouše.

10 Karol Dee Karol Dee | Web | 30. března 2014 v 20:17 | Reagovat

[7]: Jsi má spřízněná duše, takové rozhořčení nad majiteli psů se mnou sdílí málokdo :D Každopádně ten kocourek je úžasný, fascinující, že se s takovým handicapem dokáže vyrovnat a vypadá docela spokojeně :)

[9]: Když nechávám svého psa běhat na volno a takhle se přiřítí k jinému, vůbec by mi nevadilo, kdyby ten chudák na vodítku vyjel. Elfie už by si to aspoň zapsala za uši.
Když je pes někde uvázaný a někdo jde okolo, je to trochu jiná situace, to si myslím nemá s výchovou tolik společného jako spíš s pudy, pes (obzvlášť NO) prostě chrání "své" území, odhání neznámé vetřelce. Kdyby se tak choval na volno, bylo by to určitě špatně.

11 K. K. | E-mail | Web | 31. března 2014 v 9:21 | Reagovat

Tohle (bohužel) moc dobře znám. Přítel přitáhl za panáka štěně křížence (podle mého howard x německý ovčák) - čuba dorostla na krásných 45-50kg, neposlouchá snad nikoho, je jak slon v porcelánu - jednou mě dokonce bezdůvodně napadla - mě, která strká celej život pracky za plot psům a nikdy mi nic neudělali, jednou shodila na zem... To samí naši, pořídili si francouzskou buldočku - pes nacpanej energií a z vodítka se podíval snad jen jednou... Neposlouchá vůbec a když náhodou zmíním, že by se mohlo začít s výcvikem, odpoví: "My ji máme jen pro radost."...

12 Em s tečkou Em s tečkou | Web | 31. března 2014 v 12:16 | Reagovat

Nevím no, s tím šviháním po zadku bych byl opatrnej. Nikdy jsem nepotřeboval psa něčím švihnout a můžu říct, že psy jsem měl vychovaný. Naopak jsem zažil lidi, co právě svoje psi vychovávali tímhle způsobem, a zničili tím tu vazbu mezi jimi a psem a výchova byla ještě mnohem náročnější. Prostě podle mě by se pes švihat neměl, stačí zatahání za obojek, autoritativní hlas (ne nutně řev, na ten většina psů naopak vůbec nereaguje) apod.

13 nitram-nitro nitram-nitro | 31. března 2014 v 12:48 | Reagovat

[12]: souhlasim jak s vami tak i se clankem. Ja jsem nikdy sa nemusela byt, kdyz se na mem blogu kouknete na fotky jde i videt ze je nas pes klidny (nerikam ze Casey nevypada jako klidny pes) a kdyby jste tu nasi potvurku znali vedeli by jste ze je to klidas ;-)  (neni to jen na vas EM...) je to pro vsechny.

Clanek je dobry, ale pes se nemusi vzdy trestat.

14 Kei Kei | 31. března 2014 v 13:50 | Reagovat

Tak fajn, nechci být zlá, ale kecat do výchovy někomu jinému? Přeci jen, není to tvůj pes, ale jejich a ty jim ho nemůžeš cvičit a dávat jim lekce (přítel si musí připadat jak pitomec, s prominutím). Jo, s tím dítětem na bruslích souhlasím, ve chvíli, kdy ho máte na starost vy, nezbývá nic jiného. A pokud vám pak běhal volně - vážně mluvíte o nevychovaném psovi? Tak to bych vám ho někdy ukázala...
Každopádně až budete mít svého psa a výchova bude i na vás, pak je asi rozhodně dobře, že si ho budete cvičit podle sebe. Ale ukazovat to příteli tímhle způsobem je jak jednat s dítetěm.   Každopádně nic proti vám, článek byl fajn do toho posledního odstavce...

15 El El | Web | 31. března 2014 v 14:12 | Reagovat

Máš pravdu, ke psům by se měl člověk chovat jako k dítěti-ten pes to pocítí stejně a nezáleží na tom, že je to pes...
Máš pěkný design blogu, někdy se vrátím :)Hezký den!

16 Katy<3 Katy<3 | E-mail | Web | 31. března 2014 v 16:22 | Reagovat

Sice jedna má půlka souhlasí s komentářem č.14, ale má druhá půlka Tě naprosto chápe. Je to ostuda, když nějaký pes se chová takhle a lidé si automaticky myslí, že je to tvá chyba i když vlastně pes není ani tvůj.
Já většinou o prázdninách hlídám psa od sousedů a na konci týdne jsem z něj skoro šedivá. Musí mě poslouchat i když nejsem jeho paniček a kolikrát i pořádně dostal. U mě platí "Na mé procházce, má pravidla." Nejsem zvyklá, aby si ze mě dělal pes dobrý den a v žádném případě to nedokážu překousnout. Nicméně po tom týdnu jsem viděla jakési výsledky (byl puštěný na volno při procházkách i grilovačká, naučil se sedni...) Avšak po prvním dnu pod "vedením" jeho "paničků" byl z psa ještě větší debil než na začátku.

17 Jana Š Jana Š | E-mail | Web | 31. března 2014 v 17:25 | Reagovat

Ahoj. Pokud jsi alergička a toužíš po zvířátku, co takhle si pořídit achatinu? (Africký šnek, jehož velikost se vzajetí pohybuje dle druhu okolo 10-15cm a vzácně může i doma dorůst 20-30cm)? Něco málo o nich mám na webu v rubrice Ostatní zájmy -> achatiny

18 Zuza Zuza | Web | 31. března 2014 v 17:46 | Reagovat

Nemohu než souhlasit! Známí si pořídili taky Jakc Russela a taky nějak nechápou, že i malýho psa musí vychovat. Ono by to tak nějak bylo pro dobro všech, protože takhle neposlouchá, málem se kvůli tomu nechá zajet a podobně.
Stejně ale asi radši zůstanu u koček :3

19 Jana Š Jana Š | E-mail | Web | 31. března 2014 v 17:49 | Reagovat

Taky nesnáším nevychované psi - ať jsou velcí nebo malý. Mám jorka a od 4 měsíců chodíme na cvičák. Vychází tak s 95% psů. u nás ve vsi jsou vlastně jen 2 psi, po kterých jde on. Pak asi 4 (všechno utulkáči), se kterými se nesnášejí navzájem a se zbytekm vychází perfektně -a je jedno jesli je to jork nebo kříženec dobrmana s rotvejlerem (Dagoušek je z Crazyho na větvi :-D) :-)
Vždycky mě potěší, jak jsou majitelé těch velkých vykulení, že se jich Crazy nebojí a nevyjíždí na ně :-D
Nicméně co se týče článku tak nemůžu úplně souhlasit. Samozřejmě, když pes vyjede po dítěti je třeba rychlá reakce, ale seřezání není zrovna ideálním způsobem trestu.
Navíc motání se do (ne)výchovy někomu jinému je nesmysl - pes pak bude zmatený, nebude vědět co se od něj čeká a v důsledku se jeho chování často ještě zhorší.

20 Karol Dee Karol Dee | Web | 31. března 2014 v 17:50 | Reagovat

[12]: Já si nemyslím, že hraje až takovou roli, jakým způsobem psa potrestám, jestli ho plácnu přes zadek nebo škubnu za obojek. Důležité je, že to splní účel.

[14]: Moc nechápu, s čím tedy nesouhlasíš? Já jim do výchovy nekecám, to bych si v rámci dobrých vztahů v rodině nedovolila, ale přítelův pes to dlouhou dobu byl, není to cizí zvíře a já už je oba znám dost dobře na to, abych věděla, že k výchově psa přistupují všichni špatně. Tedy z větší části.
To, že okamžitě nezdrhne, jakmile ji pustím, nepovažuji za znak vychovanosti.
Já odmalička se psy žiji a hodlám v tom pokračovat. A taky si hodlám pořídit psa, který by mohl nadělat mnohem větší paseku než jack russel. Dovedeš si jistě představit, že když má pes dva páníčky a jeden dělá úplný opak než druhý, nebude to moc fungovat, že? No a že to ukazuji příteli zrovna tímhle způsobem...snažila jsem se mu to vysvětlit nesčetněkrát, ale slova jdou jedním uchem tam a druhým ven. A když k tomu přidáš fakt, že mě Casey dovede pěkně vytočit, prostě to muselo dopadnout takhle :D

21 Severka Severka | E-mail | Web | 31. března 2014 v 18:03 | Reagovat

Stoprocentně souhlasím! A dá se to aplikovat nejen na majitele psů... taky majitelé dětí by se mohli leccos přiučit.

22 Calimë. Calimë. | Web | 31. března 2014 v 18:31 | Reagovat

S většinou komentářů souhlasím. Když pes neposlechne opakovaně, je třeba ho upozornit. Je to ale chyba majitelů, že jejich fenka je takhle nevychovaná! Až se něco stane, už bude pozdě.. (viz. to dítě na bruslích)
Minulé léto jsem si prožila to stejné a horší. Na blogu o tom mám celý román, jestli chceš vědět více, můžeš zapátrat na mém blogu v rubrice Co mám na srdci.. článek "Já pejskařem" nebo "Nový pes, nový začátek" .. to, že Casey plácneš přes zadek, zvýšíš hlas nebo něco, to nemá na to, co prováděla jedna ženská staffíkovi v naší obci. Také o tom můžeš u mě najít článek. Děs a běs!
Nebo ti to udělám lehčí a všechny zmíněné články máš tu:
http://stormy-end.blog.cz/1310/novy-pes-novy-zacatek
http://stormy-end.blog.cz/1311/nelidskost
http://stormy-end.blog.cz/1401/ja-pejskarem

23 nitram-nitro nitram-nitro | 31. března 2014 v 19:11 | Reagovat

[20]: Jj, chapu ;-)   u nas ted plati metoda - budes zlobit jdes do kotce. A jaksi hodne to pomaha je strasne hodny.

24 Milenne Milenne | Web | 31. března 2014 v 21:18 | Reagovat

Ahoj, mohla bych tě poprosit o hlas pro Claru? :D
Když tak díky! :D
http://blog.blog.cz/1403/vyberte-blogera-pro-rozhovor#komentare

25 Murphy Murphy | E-mail | Web | 31. března 2014 v 21:44 | Reagovat

Moc hezký článek.
Znám na vlastní kůži, co to znamená tvrdohlavý pes :') Nemohu si na naší fenku stěžovat, ale tak doopravdy mám dost co vytknout a nejhorší je fakt, že je to také naše chyba :D protože přeci jen, vychovávali jsme. Ale chybama se člověk učí.
A na závěr -> americký stafordširský teriér <- úžasný pes, tak trochu můj vysněný :')

26 Ravicu Ravicu | E-mail | Web | 1. dubna 2014 v 8:22 | Reagovat

Souhlasím s tebou a myslím si, že tvůj přístup je správný. Moje kamarádka má plně stejné psisko, tahle rasa bude asi celkově hodně akční a neposlušná. Ovšem kdybys viděla, jak je to její psisko nevychované, co všechno vyvádí a ona s tím nic nedělá, pak mě jímá hrůza. Přesto toho pejsáčka mám strašně moc ráda, ale pokud jsem s nimi víc jak pět hodin, už mi začínají povolovat nervy. :)

27 Elík Elík | Web | 1. dubna 2014 v 16:02 | Reagovat

Hezké fotky je fakt roztomilí :))).

28 Vendy Vendy | Web | 4. dubna 2014 v 18:51 | Reagovat

[14]:Takže bude stát a koukat se, jak pes neposlouchá? A co kdyby někoho napadl? I menší psi mají ostré zuby a nikdy nevíš. Co pak, lítat po veterině, shánět potvrzení o očkování na vzteklinu, vysvětlování rozezleným rodičům, a frustrovanému napadenému dítěti pak řekneš co? To nebyl můj pes, tak se nemůžu montovat do výchovy?
Tady je vidět, že krátký účinný zásah byl působivější než nějaké vysvětlování.
Nejsem zastánce tlučení psů a to není autorka tohoto článku, ale švihnutí přes zadek není surové mlácení a jestli je účinné, tak nic proti tomu.

29 Vendy Vendy | 4. dubna 2014 v 18:51 | Reagovat

P.S. jsem zvědava, jak si povedete s oním pejskem, ale věřím, že to půjde.

30 Karol Dee Karol Dee | Web | 4. dubna 2014 v 21:16 | Reagovat

[29]: Pevně v to doufám, nehodláme nic podcenit :) Děkuji za vyjádření podpory, samozřejmě že nejsem zastáncem surového bití psů, ale opravdu je lepší zasáhnout jednou a důsledně. :)

31 Petr Petr | E-mail | Web | 27. března 2015 v 10:02 | Reagovat

Moc hezky napsáno :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama