O plemenech: Pitbul, agresivní rváč nebo roztomilý lidumil?

27. června 2014 v 14:59 | Karol Dee |  O plemenech
Americký pitbulteriér je plemeno s velmi špatnou pověstí. Mnoha z vás se při vyslovení jeho jména vybaví svalnatý pes s ostnatým obojkem kolem krku, který na první pohled budí hrůzu. Bojechtivý rváč, který zardousí vše, co se pohne. Nebezpečné zvíře, na jehož chov by člověk měl mít dokonce zbrojní pas. Ano, podle mnohých, kteří o psech neví zhola nic, patří pitbul mezi tzv. bojová plemena. Chcete vědět, co je na tom pravdy? Možná budete překvapeni.




Pravdou je, že psí zápasy jsou nepostradatelnou sočástí historie tohoto plemene. Zároveň ale platí, že jde o psy, kteří zbožňují lidi a děti, mají přátelskou, vyrovnanou povahu a oplývají pozitivní energií. Jak je možné, že tyto dvě vlastnosti patří jednomu psovi? Ač se to tak může zdát, neodporuje si to.

Pitbulové byli skutečně šlechtěni pro psí zápasy. Jejich nejdůležitější a nejvíce upřednostňovaná vlastnost bylo to, že se v boji nikdy nevzdávali. V první řadě však museli o boj projevit zájem. A pak se s takovým psem dále pracovalo - trénoval se v odolnosti a fyzické síle. Mimo to však byl často rodinným psem. Je tomu tak proto, že nikdy nesměl projevit agresivitu vůči člověku. Při samotných zápasech se dokonce musel nechat okoupat od soupeře. Psi, kteří se chovali vůči lidem zle, byli vyřazeni.

Takto se tedy formoval profil plemene. Psi museli být silní, odolní a hlavně stateční, nesměli se vzdát. Zároveň ale museli být milí a ochotní pracovat s lidmi. Postupem času se tyto vlastnosti skloubili v jedinečného psa zvaného pitbulteriér. Jeho vyrovnaná povaha se projevuje i při samotných zápasech, kdy útočí svědomitě, promyšleně. Nikdy by neměl kousnout majitele, ani když se mu snaží zabránit v boji s jiným psem. Protože stejně jako lidumilnost, i ona bojechtivost je součástí psí povahy. Avšak vždy a jen vůči psům.


Proto je třeba mít se na pozoru. Lidé, kteří si pitbula pořídí, se musí důkladně zaobírat jeho výchovou. Psí zápasy jsou totiž minulostí a ač je ona vytrvalost pořádvelmi ceněnou vlastností, neocení ji nikdo, pokud bude váš pes mordovat cizího. Smutné je, že i když bude váš pes vychovaný skvěle, všude pochodují psi, kteří nejsou a často jsou mnohem agresivnější než ten váš. Konflikt může nastat v okamžiku. Na internetu jsem se dozvěděla, co v takovém případě dělat - psa je nutnév podstatě přiškrtit, aby pustil. A jak už víte, pitbul vás nekousne.

Jako každý teriér potřebuje i tento velké množství pohybu. Nechtějte vědět, co se děje, když se tohle zlatíčko nudí. Existuje spousta sportů, mnohé určené speciálně pro podobná plemena. Různé věšení za obušek, weight pulling a podobně. Vidět tuto masu svalů v akčním pohybu je opravdu krásný pohled. Zvlášť, když víte, jak něžné toto plemeno dokáže být.

 


Anketa


Komentáře

1 Hanyuu Hanyuu | Web | 27. června 2014 v 15:28 | Reagovat

Konečně někdo, kdo se snaží to uvést na pravou míru. Jenom je škoda, že lidi jsou prostě lidi a stejně pro ně tito psi budou i dál příšerné zrůdy. Když je někdo o něčem tak přesvědčen, těžko se mu to vyvrací.

2 Wamm Wamm | E-mail | Web | 27. června 2014 v 15:29 | Reagovat

Vždycky jsem se o toto plemeno zajímala, zvlášť proto, že se ho všichni tak bojí. To o historii jsem vůbec nevěděla, takže díky, zase umím něco nového. :)

3 karolinar-photography karolinar-photography | Web | 27. června 2014 v 16:34 | Reagovat

Zajímavý článek, já teda přiznávám, že mě tihle psi trošku děsí.. Obecně mě děsí hodně psů, protože můj soused poštval toho svého na mého koucoura a tím ho zabil.. už je to sice dlouho a vím, že za to ten hafan nemůže ale i tak, byla to pro mě docela smutná věc:(
Samozřejmě mám psy ráda a děkuju, že jsem se mohla dozvědět něco nového:)

4 Marillee Marillee | E-mail | Web | 27. června 2014 v 18:39 | Reagovat

Je fakt, že každé plemeno má dáno "od přírody" nějakou vlastnost, která se s ním táhne už od věky věků... Je to stejný jak u lidí, kde se získané chování taky svým způsobem dědí. Ale nevěřím, že bojové plemeno = agresivní pes, tohle nařčení mi vždycky ježí vlásky na krku. Záleží na pánovi, pes je prostě pes, a pokud neumíme zacházet se zvířaty, pak bychom se měli takovým plemenům vyhýbat, aby  chudáci neskončili na veterinářském stole... Proto mám labradorku a k mé smůle dominantní, takže tady nezmůže nic moc ani pevná ruka... :D Hehe.

5 Gally Gally | Web | 28. června 2014 v 1:52 | Reagovat

Z Pitbullů mám vždycky strach.
Ale zastávám názor "Jaký pán, takový pes"
Sice pes má něco vrozeného, ale jak ho pán vychová tak se bude pes prezentovat.
Zkrátka "Jak si kdo ustele, tak si taky lehne"

6 Kája Kája | Web | 28. června 2014 v 9:07 | Reagovat

Je to o lidech, ne o psech. Mám chuť vraždit, když nějaký takový pes někoho pokouše a hned se mluví o tom, že je to plemenem...

7 Monča Monča | Web | 28. června 2014 v 12:55 | Reagovat

Jednou jsem byla s Benem venku a jeden mladý pár, o kterém vím že mají děti a párkrát jsem je viděla z okna s tím psem cvičit, tak si říkám že to bude v pohodě. Ben šel sice napjatě, ale obešel ho z docela velké dálky, nevrčel nic a ten pes byl najednou uplně nepříčetný, majitel ho sotva udržel a kdyby ho pustil tak Bena určitě roztrhá. Je možné že jsem třeba neviděla že ho vyprovokoval pohledem, ale i tak si myslím, že by pes reagovat neměl. A zažila jsem to několikrát, většinou to byli psi kteří pocházeli z rodin s dětmi, uměli základní povely ale jak prostě viděli jiného psa, tak se z nich ten agresivní rváč stal. Za svůj život jsem potkala jen jednoho přátelského a je škoda, že takových není víc. Myslím že to neni typický rodinný pes, kterého si může někdo koupit jako začátečník a patří do rukou zkušeným lidem, kteří se psy pracují dlouho..

8 prettycute1 prettycute1 | E-mail | Web | 28. června 2014 v 23:43 | Reagovat

Ahoj chceš si tohle léto užííít tak sleduj náš blog kde najdeš spustu rad, nápadů a typů ale také rozhovory a teď novinka probírám si svoje věci a mám spoustu nepoužitých věcí které začínáme prodávat velmi levně teď třeba značkový lak mrkni se na blog http://prettycute1.blog.cz/
Vali&Cami

9 TheDogsLouk TheDogsLouk | Web | 29. června 2014 v 12:08 | Reagovat

Já(když se řekne toto plemeno) si vybavím mého pejska u táty(je to sice staford,ale toto plemeno je tomu velice podobné).Sice se říká,že to plemeno je vychováno jen pro zápasy,ale když by jste měli takového psa,zjistili by jste,že je velmi mírumilovné,chrání rodinu,je přátelské a samozřejmě jsou i jiné dobré věci k němu.Záleží na tom, jak ho člověk vychová-jestli pro zlo,nebo pro rodinu. Můj názor,říkejte si co chcete,jenom říkám,že tohle plemeno miluju.

10 Marillee Marillee | E-mail | Web | 29. června 2014 v 12:57 | Reagovat

[6]: Což je vtipný, protože podle statistik je nejvíce kousnutí od retrívrů... A čím to bude? Páč tohle plemeno je ve světě mezi lidmi nejhojnější. :) Taky mě štvou takové zprávy, kde se poukazuje na to, jak někoho pokousalo bojové plemeno.

11 Naty Naty | Web | 29. června 2014 v 13:55 | Reagovat

podla mna sa pitbulovia strašne preceňujú.. :) mám toto plemeno veľmi rada

12 lifewithdog lifewithdog | Web | 29. června 2014 v 16:46 | Reagovat

Kamarádka má staforda a ten je hodnější víc než moje borderka :D Nikdy žádného psa nenapadnul a vždycky si chce hrát- prostě zlatíčko :)

13 Eliška Eliška | E-mail | Web | 30. června 2014 v 10:11 | Reagovat

Nesnáším, když někdo nazývá plemena typu "bull" jako bojová - takto to neřadí ani FCI a je to nespravedlivé, za to jak se ti psi chovají můžou jen a jen jejich majitelé...
Ano, sice byli šlechtěni pro psí zápasy, ale dnes jsou to velmi dobře canisterapeauti ;).
Pokud je majitel zkušený a sportovně založený chovatel, není většinou s tímto psem v dospělosti problém :-).
Zajímavé je, že ve zprávách často jsou novinky, jako že pitbullové napadli dítě, rotvajler sežral babičku atd... Ale píše někdo i o tom, že babičku pokousal zlatý retrívr nebo labrador? Tomu se tedy říká diskriminace... ;).
Je vidět, že docela dost lidí ale stále stojí za ptávy těchto psů, to jsem ráda :-).

14 jezeveczije.blog.cz - Jezevčice jezeveczije.blog.cz - Jezevčice | E-mail | Web | 30. června 2014 v 15:21 | Reagovat

Tento tvůj projekt se mi moc lbí a ráda si čtu články na tohle téma:). Chápu tě a souhlasím. Tento pes má v povaze tvrdohlavost tím pádem je trochu zapeklité jak mohou být tito psy agresivní?

Jestli se mohu zeptat, nevadilo by ti kdybych s tebou udělala rozhovor? Emailem bych ti poslala pár inteligentních otázek a byla bych ráda kdyby jsi na ně odpověděla:). Když tak se mi ozvi na blogu nebo napiš na můj email. Děkuji za odpověď.

XOXO Jezevčice.

15 Tina Tina | Web | 1. července 2014 v 16:11 | Reagovat

Mě tohle plemeno přijde velmi roztomilé. Určitě také záleží na výchově, s tím souhlasím.

16 Elík Elík | Web | 2. července 2014 v 8:18 | Reagovat

No...Spíš v takových psech, mám velký respekt!!!Ale jako nebudou špatný:-)

17 Em s tečkou Em s tečkou | Web | 2. července 2014 v 10:00 | Reagovat

Nedavno jsem 3 tydny hlidal pitbulla krizenyho s argentinskou dogou. Bylo to zlaticko, tulivej, mazlivej, vecne jsem byl celej olizanej, spal nejradsi tak, ze mi krk polozil na muj krk (pri cemz jsem se dusil, protoze takovej pes neni vazne zadny pirko), spali jsme oblicejema u sebe, on oprenou tlamu u moji tvar a nikdy me nenapadlo, ze bych se mel neceho bat. Pak ale jednou zvejkal psi kost, ja ho chtel pohladit po zadech a on na me zavrcel. To jsem se, priznavam, docela lekl. Ale ono hlavne zalezi na panovi nez na psovi, jak se vychova. Bohuzel dost lidi, ktery tyhle psi maji, nevi, jak na ne a porizujou si je pro posileni vlastniho ega.

18 Livien Livien | Web | 2. července 2014 v 22:21 | Reagovat

To je skutečně zajímavé. Jak říkáš, já jsem měla také po dlouhá léta zakotveno, že jde především o bojové plemeno. Pravdou ovšem zůstává, že u psa neskutečně záleží na tom, do jakých rukou přijde. Od toho se pak hodně odvíjí i jeho chování a to, které rysy u něj zvýrazníme či naopak utlumíme.

19 Karol Dee Karol Dee | Web | 3. července 2014 v 16:20 | Reagovat

[18]: I kdybys byla jediný člověk, kterému tento článek pomohl změnit pohled na věc, tak můžu prohlásit, že nebyl zbytečný.

Velmi oceňuji pozitivní odezvu vás, čtenářů, a obzvlášť ráda slyším, že jste se dozvěděli něco nového. V psím světě jsou problémy, které je třeba probírat a šířit, jinak budou psi vystavováni lidským předsudkům a hlouposti.

20 dogsmanie dogsmanie | 11. srpna 2014 v 21:36 | Reagovat

Ahoj! Na toto téma jsem psala takový menší článek. Ale, nebrala jsem jenom pitbuly, ale obecně všechna taková "bojová" plemena. Vždyť to znáš. Noviny napíšou, že dítě zabil onen hrůzostrašný pes, ale nenapíšou, že ten pes byl předtím týrán a bit. To ať se pak lidé nedivý! Kdyby se lidi nechovali jako já nevím co a když už si pořídí nějaké takovéto plemeno alespoň dohlédli na dobrý výcvik, hned by byl svět lepší! Ale, co se dá dělat. Mimochodem, tady je ten článek, tak se můžeš podívat :D http://dogsmanie.blog.cz/1404/zla-plemena-to-jako-vazne

21 Genesis Genesis | Web | 15. srpna 2014 v 20:59 | Reagovat

Skvělý článek! Chodím do jedné stáje jezdit na koně a paní, která koně vlastní, tam má fenku pitbula (nevím přesně, co je to přesně za plemeno) a je to ten největší mazel, kterého znám. Nikdy v životě neštěkla a okamžitě se převalí na břicho a nechá se drbat. Jeho panička má asi tří nebo čtyřletého syna a ani jednomu z nich ten pes nezkřivil ani vlásek. :) Je pravda, že někteří pitbulové jsou zlí, ale všechno je o lidech - tak je to i s koňmi. Není zlý kůň, ale jenom zlý majitel.

22 Spikey Spikey | 25. ledna 2017 v 16:56 | Reagovat

[10]:Souhlasím, spousta lidí tato plemena nezná a nevědí, o čem opravdu jsou. Mají sklony považovat za agresivní jen ty"bojové" a na případy napadení takzvanými "mírumilovnými pejsky" už neslyší. A logicky, čím je pes početnější, tím vícekrát se také u něčeho vyskytne:)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama