BARFování s kočkou aneb návrat k přírodě

4. listopadu 2015 v 20:01 | Karol Dee |  Naya a Pickwick
Krmení domácích mazlíčků zažilo nedávno velkou revoluci. Módní vlna se pod tajemnou zkratkou BARF rozletěla po celém světě a přiměla mnoho majitelů psů a koček, aby se zamysleli, čím vlastně svoje mazlíky dosud krmili. A šíří se stále dál, až dorazila i do Pickwickovy mističky, který je blahem bez sebe. Co vlastně BARF znamená a proč se stal tak populárním? Je třeba ve zkratce zabrousit do historie, tedy uvědomit si, čím krmily zvířta naše prababičky a jejich babičky a babičky těch babiček. Většinou zbytky od stolu, mix všeho od výběrového domácího masíčka až po drobky z včerejších buchet. Pak přišel převrat - suché krmivo. Výroba granulí otřásla pejskařským světem, v zápětí se začaly řešit nutriční hodnoty a vyvážené poměry živin v každé dávce. Najednou z toho byla věda pro zasvěcené, a ti nezasvěcení prostě nakoupili, co jim přišlo pod ruku. Ovšem našli se tací, kteří granulím nevěřili, nevěřili, že je to pro masožravce to správné. Začali si říkat Born Again Raw Feeders - znovuzrození krmiči syrovou stravou. Syrové maso, maso a znovu maso, tak by se dal BARF shrnout.



Podstata BARFu je, že se skladba jídelníčku psa či kočky navrací ke svým kořenům - tedy syrové maso a kosti, vnitřnosti a případně traviny, natrávená zelenina a tak dále. V tomto bodě je třeba zmínit, že BARFový jídelníček psa a kočky se liší. Kočka je výhradně masožravá, netráví obilniny a jediné zelené, k čemu se dostane, jsou natrávené zbytky v žaludku například myši. Naproti tomu pes si mnohdy pochutnává na spadaném ovoci, často se čistí trávou a podobně. Pokud tedy začínáte BARFovat se psem, je spousta článků a dokonce knih o tom, jak vytvořit správný poměr surovin v psí misce. Už to zase sklouzává k velké vědě jen pro zasvěcené a slyšela jsem názory, že kdo tomu nevěnuje dost pozornosti, vůbec by neměl psa něčemu takovému vystavovat. No, podle mě je to trochu přitažené za vlasy, protože kdo z vás si hlídá přesné poměry živin v potravě? A vzhledem k tomu, na jakých šrotech (Pedigree apod) je pes schopen prospívat, brala bych tato odstrašující tvrzení s rezervou.

Začala jsem se o výživu psů a koček zajímat především kvůli tomu, že Naya přestala téměř úplně žrát. Později se ukázalo, že příčina byla zdravotní. Každopádně jsme začali řešit, co je špatně, a já s hrůzou zjistila, že ty granule, co jsme měli, byly jedny z nejhorších na trhu. A ani ne nejlevnějších. A jelikož jsem ze všech stran slyšela BARF, BARF, BARF, byl to můj první pokus o řešení.

Může to znít absurdně, ale obrovské množství zvířat má s přechodem problém a nechtějí maso žrát. Natolik už jsou jejich instinkty potlačeny. Je často třeba kočku rozkrmit, začít s povařeným, dávat nejvoňavější kousky, ryby a podobně. Snažila jsem se, ale Naya zůstávala imunní. Nejspíš bych tím krmení masem odpískala, kdyby Pickwick úplně nezměnil přístup k jídlu. Vždycky byl žravý, ale co se dělo, když pochopil, k čemu ta divná růžová věc v misce je! Po mase se doslova jen zaprášilo. Jakmile jsem ho rozkrmila, začala jsem apelovat na přítele, ať se nevracíme ke granulím. Nelíbila se mu myšlenka, že budeme kočky krmit každou jinak, plus BARF vyžaduje určité množství času navíc. Ale jak ho viděl, souhlasil. Hledala jsem si tedy správné kočičí jídelníčky. Na všech se objevoval docela velký podíl zeleniny, kterou ale náš kocourek nechtěl ani vidět. Už jsem si začínala zoufat, že mu bude něco chybět, když jsem našla informace o tom, že kočka vlastně žádnou zeleninu nepotřebuje, že maso bohatě stačí.



Od té doby je Pickwick na mase. Střídáme svalovinu a vnitřnosti a pokud to jde, dostává i kosti. Co všechno je při krmení masem třeba? Především velký mražák. Nakoupili jsme levné BARFovací směsi, ve kterých je všechno - svaly, kosti, vnitřnosti - pomleté dohromady. Osobně bych to nekupovala, ale podstatně to stlačilo cenu dolů a ve finále to stojí stejně nebo míň než granule (a to nemluvím o těch kvalitních, které mám pro Nayu, to je pálka). K těmto mletým salámům, jak jim říkáme, přidávám kusové maso v lidské kvalitě - tedy zbytky z přípravy oběda, chrupavky, kosti, kůže, šlachy. Pickwick zblajzne všechno a misku ještě vylíže, protože občas z toho kape krev. Plus dokupuju věci, které se v naší kuchyni moc nevyskytují - například téměř dvoukilové hovězí srdce.

Pickwajz se může po mase utlouct, kosti chroupe jako nic a miska je vždycky do půl minuty úplně vymetená. Má poslední dobou hezčí kožíšek a ještě jedna praktická věc, změnila se barva jeho bobků. Praktické je to proto, že je pak spolehlivě odlišíme od těch Nayiných - což se hodí v případě zdravotních problémů, průjem nebo krev ve stolici a dohledávat, která kočka je nemocná, když mají společný záchod, by mohla být stěžejní ztráta času. Taky se po mase velmi rychle přibírá - Pickwick byl rychle jako kulička, než jsme upravili dávku. Teď má jednu úplně miniaturní hrstičku denně, sotva na dně misky. Což znamená, že jsou malé náklady a zároveň je méně bobků.

Co se časové náročnosti týče, není to žádná tragédie. Maso průběžně dokupujeme a dodáváme, kdykoliv se stavujeme u řezníka či zbyde při porcování kuřete. Stačí maso rozdělit na menší kousky a zamrazit. Průběžně potom rozmrazujeme, ve výsledku při krmení sypu do jedné misky granule a konzervu a do druhé hodím kus masa. Já jsem naprosto spokojená a Pickwick taky. :3
 


Komentáře

1 Hiroko von Rabersdorf Hiroko von Rabersdorf | 4. listopadu 2015 v 21:32 | Reagovat

Teda já bych si tím tvrzením, že kočka vyžije na mase nebyla tak jistá. Ono pravdou je, že běžně kočky loví menší hlodavce, ptáky, ještěrky sem tam jsou schopný vyklidit králičí noru, když dostanou příležitost. No pravdou je, že když se na tu myš etc. podíváš tak podíl svaloviny je vlastně minimální. Větší podíl je ten vnitřek s tráveninou, kosti, chlupy... Zkusila bych do toho pro jistotu víc zabrousit. Vím, že jsme si o tom jednou s kamarádkou (shodou okolností je to veterinární sestra) a mám takový dojem, že kočce může moc masa celkem ublížit.. Já jen tak pro jistotu... ale přece jen kočky jsou dost cíti a narozdíl od psovitejch šelem, který jdou docela často právě po svalovině (jasně, že jsou i vyjímky) kočky baštěj všechno. Bylo by škoda ublížit mu dobrý záměrem.
Ačkoliv je rozhodně pravda, že kvalita kožichu se s přirozenější potravou vždy zlepší.. jak by to jinak dělali ty nablejskaný vesnický kočičáci. :D
Ale jinak je naprosto parádní, že se tímhle zabíváš a že to aplikuješ a třeba se ti jednou podaří rozkrmit i druhou kočku.
Jinak zkoušela jsi ji rozkrmovat pomocí hry? Víš, jako když mamina učí koťata lovit. :D

2 ogariexena ogariexena | Web | 5. listopadu 2015 v 16:41 | Reagovat

Nesouhlasím. Granule po všech stránkách výhodnější a praktičtější. Tedy samozřejmě s vysokým obsahem masa a bez obylovin. Ne nějaká 4 procentní nechutnost od kitkatu nadopovaná pšenicí.

3 Karol Dee Karol Dee | Web | 5. listopadu 2015 v 17:34 | Reagovat

[2]: Ehm, a s čím přesně nesouhlasíš? :D

4 Karol Dee Karol Dee | Web | 5. listopadu 2015 v 19:04 | Reagovat

[1]: Omlouvám se, pokud to vyznělo, že jsem si nic nenastudovala a že vlastně vůbec nevím, jak se má kočka stravovat. Tak tomu skutečně není.

Předně je třeba si uvědomit, že u kočky je opravdu jiná situace než u psa. Fakt, že kočka tráveninu žere, ještě neznamená, že ji taky stráví. Co se řeší a může být problémem, je obsah taurinu, který je třeba hlídat, aby kočce nechyběl. Nachází se třeba v tom hovězím, což rozhodně není něco, k čemu se kočka venku běžně dostane :D Každopádně Pickwicka bedlivě sleduju, jestli mu něco nechybí. Už se takhle stravuje několik měsíců a zatím změny pouze pozitivní. :)

Vzhledem k tomu, že příčina Nayina nechutenství je zdravotní, tak je celkem jedno, jak se to do ní snažím dostat. A pokud jí vyhovují granule, nemám důvod ji do masa tlačit. Výsledek metody hrou by byl, že bych pak napůl shnilé maso lovila zpod komody.

5 Ronnie Ronnie | Web | 8. listopadu 2015 v 21:01 | Reagovat

Prvně musím pochválit nový vzhled blogu, je to krása! :)
A k BARFu.. Když jsme se chystali na štěndo, měla jsem to vymyšlené tak, že cca do roku budem krmit granulema a pak přejdeme na BARF (bála jsem se, že bych hned nezvládla přechod z granulí na BARF, ještě k tomu u štěněte..). Chovatelka nás mile překvapila, pejsek byl na mase už odchovaný, takže absolutně bezproblému. Jsou mu dva měsíce, granule mu vůbec nejedou a na mase krásně prospívá.. Popravdě nevidím důvou, proč krmit granulema :)

6 Hiroko von Rabersdorf Hiroko von Rabersdorf | 9. listopadu 2015 v 13:26 | Reagovat

[2]: Pravdou ale zůstává, že veškerá civilizační nemoci zvířat od alergii po rakoviny se masivně rozšířili až s granulemi.. to prostě není přirozená strava, zvířata k tomu nejsou uzpůsobený. Ale samozřejmě máš pravdu, že je to praktičtější, protože je mnohem jednodušší nabrat do misky granule, než myslet na rozmražování a chystat krmnou dávku apod. Ale to už je na každém člověku, na co má nebo chce mít čas.

[4]: Přiznám se, že mi to právě trochu znělo, jakože to na něm "testuješ"... tak to bylo jen tak čistě pro jistotu a právě proto, že mi to připomnělo ten smutnej případ s lidmi s dobrým záměrem, kteří asi opravdu nejprve zkoušeli.
Jinak tě vůbec nepodezřívám. :) Určitě o svoje svěřence pečuješ naprosto ukázkově.
Ah, tak to jsem nějak nepostřehla, že to má zdravotní příčinu. Mám pocit, že s její žravostí tak nějak bojuješ už od začátku.. Hlavně, když se s ní dokážeš vypořádat... je pravda, že lovit někde kusy masa (pokud by ti je nevyluxoval kocour) by nebyla žádná příjemná věc.

7 Colee Colee | Web | 19. listopadu 2015 v 11:35 | Reagovat

Ano, pes a kočičky jsou opravdu na syrové maso od přírody. Granule vymysleli lidi a jsou tam samé shit.

8 VendyW VendyW | E-mail | Web | 20. listopadu 2015 v 10:46 | Reagovat

Trochu od tématu. V rozepsaných článcích na klubu jsem našla ten o putovním deníku. Nechtěla bys ho dopsat aby se o deníku mohlo dát vědět? případně mi poslat obrázky a podklady a já bych to mohla dokončit. Přeci jen se tam zapsalo dost lidí a myslím že by to bylo fér jim ukázat jak to postupovalo.Samotnou by mne zajímalo jak to dopadlo a kde je deník teď a jestli se bude pokračovat dál.Tady je můj mejl Vaclava.C@seznam.cz

9 Karol Dee Karol Dee | Web | 20. listopadu 2015 v 14:45 | Reagovat

[8]:Ahoj, já už deník hooooodně dávno poslala dál. Zkusím dohledat, komu a kdy.

10 VendyW VendyW | E-mail | Web | 20. listopadu 2015 v 14:50 | Reagovat

[9]:O.K. A budeš schopná nějak ten článek dokončit? Aby se ta první jeho část putování dozdokumentovala a ukázala ostatním?

11 VendyW VendyW | E-mail | Web | 29. listopadu 2015 v 13:17 | Reagovat

Prosím tě, mohla bys mi na můj mejl písnout čím si nafotila tu fotku cos poslala do Téma měsíce? Dělám si takový průzkum. Díky Vendy

12 Alfirin Alfirin | E-mail | Web | 1. prosince 2015 v 15:58 | Reagovat

Musím říct, že tohle mě hodně zaujalo... asi vyzkouším, protože konzervy jsou buď nekvalitní nebo hrozně drahé a jen na granule se naše potvůrka moc nadšeně netváří :-D

13 Sigmund Werther Sigmund Werther | Web | 3. dubna 2016 v 15:57 | Reagovat

U nás kočky zásadně krmíme masem. Babička zkrátka řekla, že kočky odjakživa žraly maso a tak to tak bude i teď. Máme nějaké potvory z útuku. Než jsme si je vzali, byly krmeny granulemi. To bys koukala, jak po misce s masem vyjely! Až časem začaly být vybíravé. Ten nechce kuře, ta nechce hovězí srdce... občas by se z nich človék zbláznil.

To maso ani není tak drahé. Samozřejmě nekupujeme kočkám vepřovou panenku nebo králičí hřbety. Nejsem si teď jist, ale myslím, že to dokonce vychází levněji než granule a jiná krmiva. Jen chápu, že se to lidem nechce krájet a mrazit. Na takové hovězí srdce není zrovna nejhezčí pohled. Ale co bychom pro kočičky neudělali, že.

Krásně po tom prospívají, je to dobře vidět na těch z útulku. Mají teď krásnou a hustou srst.

Jinak doporučuji, pokud jsi ještě nečetla, knihu Kočky by kupovaly myši. Zajímavě se tam píše o celém průmyslu okolo zvířecího krmiva a co za sajrajt se v tom dá najít.

14 Karol Dee Karol Dee | Web | 19. dubna 2016 v 10:36 | Reagovat

[12]:[13]: Je to tak, maso rozhodně vyjde levněji než kvalitní nebo i středně kvalitní granule. Navíc není rovnou třeba kupovat u řezníka, při větších odběrech (na zamražení) se dá maso sehnat fakt za hubičku. Všude se teď jako houby po dešti vyrojili dovozci syrového masa pro mazlíčky až domů a slyšela jsem spoustu chvály na to, jak je to rychlé a levné. :)

15 Jana Jana | E-mail | 14. října 2016 v 10:59 | Reagovat

Dobrý den, sbírám první zkušenosti a informace o kočičkách. Před pár dny si nás vybralo koťatko,přišlo k nám a už bydlí a ani se moc nestaralo nakolik s tím souhlasíme :o) Ale je kouzelné a okamžitě si nás získalo. Teď studuji co se dá, abych neudělala zbytečné chyby, které mě i kočičku budou stát zbytečně sil je napravit. Mezi první strašnou zkušenost patří nákup jídla. Pane bože, ve značkové ne nejlevnější konzervě jsou 4 procenta masa? Konzerva pro ryze masožravého tvora? Takže hledám jak nejlépe vyřešit situaci, ale vařit pro kočku, když tomu vaření zrovna moc nedám ani pro manžela? Ten bude mít radost až večer kočička dostane vařené maso a on vepřovku s chlebem:o)

16 JItka JItka | E-mail | 30. prosince 2016 v 18:58 | Reagovat

Kočky chováme od roku 1984.  V té době o nějakýách granulích a konzervách nebylo ani zdání. Stejně tak jediná vakcína byla proti vzteklině. Bydlíme odjakživa v Praze a naše kočky všechny pocházela a stále pochází z Vysočiny, kde máme chalupu po prarodičích. Naše kočky byly krmeny jen syrovým masem hovězím srdcem,mimo sleziny všemi vnitřnostmi, některé dostávaly i zeleninu, samy si o ni řekly, když se vařil květák nebo mrkev i kedlubny, asi jim to vonělo, protože vždycky trochu dostaly a jedly to rády. Obzvláště milovaly "hejky"- mořská štika- 1kg stál 8 Kč !!  Vůbec nic jiného nás nenapadlo jim dávat. Na chalupě chytaly myši, to je jasné. Kočky takto živené, se u nás dožily 20-22 let, bez jediné nemoci. Měly nádherné kožichy a svaly a byly stále aktivní. Před 8 lety jsme začali se dvěma novými kočičkami ( vždycky jsem měli 2, aby jim nebylo smutno, když jsme v práci)a začali s granulemi, i když syrové maso dáváme stále, ale ne už tak pravidelně, dostávají konzervy 85 g Gourmet, občas ovařené filé.Jedna kočička dostala vloni atopii, začala si stále olizovat, evidentně ji svědily hlavně packy a obličej i bříško. Když měla zadní nožky skoro lysé, na veterině dostala Medrol, příznaky vymizely. Parazity neměla, plíseň neměla, nemocnou štítnou žlázu také ne a i nadledvinky má OK.  dermatologický test nejasný. Takhle už rpk a půl má chvíli pokoj, pak zase přijde svědivost srsti a měsíc užívá medrol.Po poradě s veterinárním dermatologem, teď po Novém roce kočičku čeká detoxikace organizmu, totální vyčištění střev 3 denní hladovkou, pak doplnění zdravé střevní flory přírodními přípravky  a žádné granule. Přejde na stravu přirozenou kočkám obecně. Maso, zelenina, přírodní vitamíny.  Přesně jak píše autorka povídání uvedeného článku. Nehledě na to, že i v ZOO žádná kočkovitá šelma není živena granulemi.Pouze masem a zeleninou, někdy i ovocem. Tím, co kočka malá nebo i ta největší, volně žijící uloví v přírodě a kočka je čistý masožravec. Akergie u koček, neznámého původu - atopie, je známka, že je "plná jedů" a zbavuje se jich především přes kůži. Ve střevech se hromadí toxiny i z těch nejpremiovějších. Zkuste si někdy dát práci a nastudovat si jak se granule vyrábí a dozvíte se, že po přírodních vitamínech a stopových prvcích v  nich není "stopa". Samotný proces výroby znehodnocuje i různá "masa" v nich údajně obsažená. Je to děs, věřte mi !!!   Proto my se s našemi kočičkami vracíme k přirozené potravě kočkovitých šelem :-).  Alergie by naší kočičce měla po prodělané kůře zmizet. Takové jsou zkušenosti chovatelů.

17 Jitka Jitka | E-mail | 30. prosince 2016 v 19:06 | Reagovat

[15]:Vařit není třeba, nakupte maso, udělejte denní porce a dejte zamrazit. Když večer dáte porci z mrazáku do lednice, ráno je rozmražená, na večer vyndejte porci z mrazáku ráno a večer je také rozmražená.  Kočky si v přírodě taky nevaří :-)

18 Jitka Jitka | E-mail | 30. prosince 2016 v 19:09 | Reagovat

[13]:Přesně tak to je, jak píšete !!!!!

19 Karol Dee Karol Dee | Web | 1. ledna 2017 v 13:43 | Reagovat

[16]: Jsem ráda, že se mi tu objevil nějaký zkušený chovatel a barfista, i když dříve se tomu barf neříkalo. :) Strava dělá hodně a trochu citlivější zvíře může opravdu mít takovéto reakce na přídavky v konzervované stravě. I na čisté maso mohou být alergie, často třeba na kuřecí, ale není nic snazšího než takové maso vynechat. Pokud se tedy zjistí, která složka stravy alergickou reakci způsobuje.

A taky moc nechápu, proč se lidi drbou s vařením, když můžou házet syrové :D Mně už by ani nenapadlo se s krmením naší dravé zvěře takto namáhat. :D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama