close
Vážení uživatelé,
16. 8. 2020 budou služby Blog.cz a Galerie.cz ukončeny.
Děkujeme vám za společně strávené roky!
Zjistit více
 

Nejsmutnější omyly o kočkách

3. března 2016 v 17:59 | Karol Dee |  Boříme mýty
Na to, jak dlouho už je kočka domestikovaná, je až neuvěřitelné, jak moc nesmyslů o ní koluje. Lidé se i za ty stovky let pořádně nenaučili kočkám porozumět. Čím to je, to se můžu jen domnívat, teorii ale mám. Spousta koček v domácnostech trpí špatným přístupem, problém je, že se to projevuje způsoby, které lidé vůbec za problematické nepovažují. A tak je zvíře psychicky vydeptané a vy o tom ani pořádně nevíte. Ráda bych vás požádala, pokud jste si všimli u vaší kočky nějakého podivného chování, případně máte nějaký dotaz, napište ho do komentářů. Mám v plánu začít seriál o kočičí psychologii a pokusím se v něm pak dotazy zodpovědět. Než se ale pustím do filozofování a osvěty o tom, jak vlastně kočka vnímá svět, rozhodla jsem se vyvrátit nejčastější omyly, které se o kočkách tradují. Mnohé z nich bohužel způsobují, že kočka nějakým způsobem trpí.

1. MLÉKO JE PRO KOČKU TA NEJLEPŠÍ STRAVA
Evergreen všech kočkomilů. Omlouvám se, pokud jsem vás podcenila, možná si říkáte Proboha, tohle ví přece každý! No, kéž by tomu tak bylo. Realita je taková, že téměř každý, komu se na zahrádce objeví kočička a on se rozhodne ji pohostit, bez nejmenších pochybností sáhne po krabici s kravským mlékem. A tisíckrát můžete omílat: Kočka nestráví laktózu! Sice se oblizuje až za ušima, ne že ne, ale do pár hodin jí to téměř zaručeně prožene střeva. Možná si říkáte, že je to nesmysl, že kočka vaší babičky dostávala mléko každou chvíli. To by mě zajímalo, jestli jste ji pak pozorovali při vyprazdňování, že jste si tak jistí, že byla v pořádku. Samozřejmě záleží na množství mléka a na metabolismu konkrétní kočky, takže se může zdát, že žádný problém není, ale biologii jen tak neošulíte: Neschopnost strávit laktózu znamená pro kočičí tělíčko problém. Mléko prostě nedávejte.
Mimochodem, všimli jste si snad v regálech u kočičí stravy nějakého mléka? Nemyslíte, že kdyby bylo tak super, že by to výrobci rychle využili? Jediné mléko, které najdete, je pro koťata - umělá náhražka mateřského mléka, která má hoooodně daleko od toho kravského. Bohužel se najdou i experti, kteří se snaží zachraňovat koťata bez matky dokrmováním právě kravským. V tu chvíli se z pouhého nešťastného omylu stává příčina ztráty životů.




2. KOČKA VŽDY DOPADÁ NA VŠECHNY ČTYŘI
Nelze popřít fakt, že je kočka neobyčejně obratné zvíře. Mimo jiné vyniká i smyslem pro rovnováhu. Její skoky jsou sledem perfektně provedených pohybů a končí nejen polapením kořisti, ale i bezpečným přistáním na všech čtyřech tlapkách. To se bohužel nevztahuje na nešťastné pády a už vůbec to nezaručuje, že kočka přežije pád z jakékoliv výšky. Spolu s tímto pořekadlem jde ruku v ruce ještě jeden zažitý mýtus - totiž je kočka není nešikovná a že nemůže vypadnout z okna/balkónu. Běžte se zeptat na nejbližší veterině, kolik už zachraňovali koček, které se smekly z parapetu v několikátém patře paneláku. Teď už vás aspoň nepřekvapí, že když si budete chtít pořídit kočku s průkazem původu, kde chovatele zajímá, do jakých podmínek zvíře jde, dost možná vám ji ani neprodá, pokud nebudete mít sítě v oknech a zabezpečený balkón. Tato pro mnohé na první pohled zbytečná opatření pomáhají zachraňovat kočičí životy.

3. KOČKA NEPOTŘEBUJE ČLOVĚKA A VYSTAČÍ SI SAMA
Pořád dokola: kočka je nezávislé zvíře, lidi nepotřebuje, je to malá, odtažitá šelmička. Tento přístup vám odkývu do chvíle, než mi řeknete, že tu nezávislou šemlu chováte v bytě 2+1. A že vlastně řešíte, že vám celou noc mňouká a vy nemůžete spát. Lidi, uvažujte. Kočka potřebuje vybití! Nemyslete si, že si ji pořídíte na mazlení a celý den se jí nebudete věnovat. Potřebuje si hrát - potřebuje lovit. Lov je pro kočku ta nejpřirozenější věc, zaměstná mysl i tělo a kočka ji zbožňuje. Existují laserová ukazovátka, peříčka na tyčce ("mávátka"), myšky na klíček i obyčený provázek. Dají se sehnat i hračky, se kterými se kočka zabaví sama. Vaše domácí šelma se takto potřebuje vybíjet každý den, jinak bude frustrovaná, znuděná, nesnesitelná. Byt správného majitele kočky poznáte podle hraček, které má kočka k dispozici, a dále podle škrabadel a šplhadel a poliček a prolízaček. Další způsob, jak kočce dopřát přirozený pohyb a možnost sledovat dění z výšky.

4. KOŤATA SE ODEBÍRAJÍ, JAKMILE SAMA ŽEROU
Prosím, už nikdy se nikdo nenechejte nachytat! I já udělala tu chybu a věřila, že když dává někdo koťata k odběru ve stáří jednoho měsíce, že je to tak akorát. Ne, není! Není to akorát! Kotě by mělo mít minimálně dva měsíce, do té doby potřebuje matku! Strašně smutný a strašně rozšířený nešvar. Že mláďata zvládají tuhou stravu ještě zdaleka neznamená, že jsou připravena opustit matku. Při aplikaci na děti - i když už dítě nepotřebuje mléko, ale zvládne se živit na přesnídávkách a ožužlávat rohlíky, přece to neznamená, že je připravené opustit maminku. Jde o to, že se kotě potřebuje naučit, jak má vnímat svět, co je bezpečné a nebezpečné, jak se chovat k jiným kočkám a podobně. Zkrátka a dobře, je to důležité pro psychiku. S předčasně odebraným zvířetem budete řešit poruchy chování, neschopnost sociální interakce, problémy v soužití s dalšími kočkami. Nestojí to za to.
TIP! Stáří kotěte lze snadno určit podle barvy očí. Pokud je má modré, mělo by být ještě u maminky.




5. KASTROVAT SE MŮŽE KOČKA AŽ PO PRVNÍM MROUSKÁNÍ
Bohužel, ty nejhůře vyvratitelné jsou omyly, které vám tvrdí sám veterinář. Nevím, možná je to tím, že dříve nebyly znalosti a technika dostatečné, ale jedno vím jistě - dnes už můžete nechat kočku vykastrovat téměř kdykoliv. Není třeba čekat na první mrouskání, zvlášť u venkovních kočiček se to důrazně nedoporučuje. Kastrace zachraňuje životy! Myslete na to. U psů je to kontroverzní téma, u koček spíš v opačném směru. Mrouskání je náročné pro tělo kočky, u kocoura zase dělají hormony neuvěřitelné věci - značkování, teritoriální souboje s ostatními. A to ani nemluvím o tom, že koček na ulicích a v útulcích je strašně moc a pořád jich přibývá. Zastavme už konečně vesnickou praxi topení sotva narozených koťátek a vyhazování malých pišišvorů někam k lesu, "ať se o sebe postarají". Kastrovat je správné.



6. KOČKY BY KUPOVALY WHISKAS
Lidi, na kolenou vás všechny prosím, nevěřte těm reklamám! Whiskas je jedno z nejhorších krmiv na trhu! Spadá do kategorie tzv. marketovek - krmiva, která seženete v regálu v supermarketu. Určitě jste tam někdy viděli takové ty Albert Quality granule a Tesco granule a kdoví co. Vypadají dost podezřele, že? Ale víte co? Jsou stejná, ne li kvalitnější než Whiskas a za mnohem lepší cenu. Může se zdát paradoxní, že právě ta nejhorší krmiva (ano, pejsci, Pedigree taky) chutnají zvířatům nejvíc. Nic paradoxního na tom ale není. Jsou plná obilí, šrotu a zbytků, ale aby to zvířata žrala, sypou do toho spoustu soli a ochucovadel. Slyšela jsem i o kauze, kdy se do takového krmiva přidávala látka s prokazatelně návykovým účinkem. Takže ten slogan je možná pravdivý - kočky by ho kupovaly, ale vy to nedělejte. Za stejné peníze, které si účtuje Whiskas za své zprofanované granulky, seženete i mnohem kvalitnější stravu. Zeptejte se kohokoliv, kdo zvířata chová na trochu lepší úrovni. Bohužel, v supermarketu a vlastně ani ve zverimexu se podávaným informacím nedá věřit. Naštěstí máme internet, že? Stačí se zajímat. A když už v tom budete, přečtěte si i můj článek o krmení koček masem.



Co napsat závěrem? Mé zbožné přání, abyste se všem uvedeným chybám v chovu koček vyhnuli obloukem a možná i šířili osvětu dál. Dneska si můžete všechno ověřit na internetu - když mi nevěříte, běžte si zjistit víc, vlastně budu jen ráda. Ještě jednou tady zopakuji svou výzvu: Máte-li jakýkoliv dotaz, pište, ptejte se. Cokoliv vás o kočkách zajímá, jakékoliv poznatky, příhody. Problémy, které jste řešili, nebo uvažujete, jak je řešit. Nevím všechno, svět koček stále ještě objevuju, ale už toho vím dost, abych se svámi chtěla podělit. Tak mi pomozte :)
 


Komentáře

1 Hiroko von Rabersdorf Hiroko von Rabersdorf | 3. března 2016 v 22:53 | Reagovat

Dotaz nemám, ale pár "veselých" historek.
1) Mlíko_ pořád dokola se to může lidem opakovat, ale dokud vám kočička nezasviní polovinu koupelný, lidi si nedaj říct. Naše kočka od tý doby mlíko nedostává. Ve výjmečných případech, když zbyde krapet smetany. :) Ale vím o kočičákovi, co laktózu snáší naprosto skvěle a to i přesto, že už to není žádný malý mimino, ale dospělá kočka.. Ono to asi bude dost podobné, jako u lidí. Někdo je tolerantní a někdo ...
Jo ale!! četla jsem různé jídelníčky navržené pro kočky, jedním z nich byla kombinace ryb a mléka. Ale tedy... předpokládám, že to byla nějaká bezlaktózová varianta?! Nevíš o tom něco víc?

3) Proto si myslím, že kočka by měla mít přístup ven, pokud je to byť jen trochu možné. My máme kočku klasicky venku (s tím, že domů "nesmí" ale občas si ji člověk vezme na klín, případně se doma umístí, když je nemocná nebo se venku děje něco, přičem by si mohla ublížit... ačkoliv ona je dost pohodářka, ani rachejtle ji nerozhoděj..). Každopádně souhlasím, že tohle je rozhodně největší problém kočičáků chovaných uvnitř.

4)To snad ne! To si někdo ještě pořád myslí? ... I starý lidi věděj, že je to špatně.

5)Tohle je hodně sporné... Protože první mrouskání, tam kde je vysoká koncentrace koček přichází už v půl roce, což může být na vesnici problém. :/ Každopádně myslím, že i vesnická kočka se dá relativně uhlídat (i nám se to podařilo a to jsou rodiče dost vytížený). No a kočičáky kastrují od roku výš... Ale pokud člověk má kočičáka doma a je schopnej ho ukočírovat, je určitě lepší si počkat a nechat kočku klidně dospět do toho druhýho roku.Jinak ale s kastrací stoprocentně souhlasím. Kočičákům i lidem se tím uleví. A kočičáků je dost, tak jako s psiskama.
Ale teda, to topení koťat. Myslím, že to procento lidí, co to dělá, už nebude tak vysoko. Je to tím, že lidi si "odvyknou smrti". Můj děda dřív zabíjel králíky a dneska se nemůže dívat na zabíjení slepic. Nedokážu si představit, jak by utopil kotě... Ale tomu "zanechávání" docela věřím. I když koťata se dneska udávají skoro samy, stačí o nich dát vědět. (Ale samozřejmě lepší, když "nechtěná koťátka" nejsou...).

7) Jo! Tady slavím úspěch, postoupily jsme ke kočičím prémiovkám od Brita! Výjdou cenově skoro stejně jako whiskasky a kdoví co jinýho. Tak jsem ráda, že jsem rodiče konečně aspoň o tomhle přesvědčila. Je těžký, když jsou "starači" rodiče a mají nejhlavnější slovo. Achich.

2 Ambra Ambra | 6. března 2016 v 15:28 | Reagovat

Výborný a kvalitný článok. :) Skutočne je smutné, že v tieto omyly ešte mnohí ľudia veria. Jeden taký dotaz mám - zatiaľ nie je aktuálny, no o rok a pol bude. Chcela by som ísť na strednú na internát, kde je povolené mať zvieratá a riešim, či so sebou vziať svojho kocúra alebo nie. Je to bytová mačka, nos vystrčí z domu len, keď ide raz ročne k veterinárovi. Na jednu stranu je na mňa dosť naviazaný a každý deň s ním trávim veľa času, na druhú neviem, či by bolo práve vhodné ho dvakrát týždenne vláčiť hore dolu cez polku štátu. Síce je veľmi prispôsobivý, no mám v hlave zaxifované, že mačka sa ťažko vzdáva svojho bydliska... Doma by sa oň starala moja mama, ale tá by ho len nakŕmila, vyčistila mu záchod, občas poškrabkala za uchom a inak by si musel vystačiť sám. Ak ale všetko vyjde dobre, o pár dní by som si adoptovala kocúrika druhého. Pred pár rokmi si ho z ulice vzala jedna milá stará pani, no teraz už má žiaľ vážne zdravotné problémy, nevládze sa oňho starať a tak mu hľadá nový domov... Dve mačky by sa už mohli snáď zabaviť aj spolu. Aj tak ale stále váham. Nejaké tipy? :)
Ešte sa len tak zo zaujímavosti spýtam na názor na vegánske mačacie krmivo/granule. Už dlhšiu dobu používam AmiCat a nechystám sa to zmeniť, len ma dosť otravujú všetci tí hysterickí milovníci mačiek ("Ty si jedz čo chceš, ale mačke svoje stravovacie návyky nevnucuj!"). Samozrejme, mačka je mäsožravec, ale žijeme predsa v 21. storočí, kedy je možné skutočne takmer všetko a všetky živiny sa dajú získať aj z rastlinných zdrojov. Kocúrovi sa po prechode z bežných mäsitých granulí /Royal Canin + Yarrah BIO/ zdravie dokonca zlepšilo. Mám taký pocit, že existujú len dve jasné skupiny chovateľov mačiek: tí, ktorí vegan krmivo razantne zamietajú a odmietajú sa nad ním čo i len zamyslieť, a drobná hŕstka vegánov, ktorá ho používa a žiaľ často druhým vnucuje. Hľadám niekoho "normálnejšieho". :)
Ďakujem za odpoveď,
- Amb

3 Sugr Sugr | E-mail | Web | 6. března 2016 v 19:32 | Reagovat

Kočky nemáme, ale ráda jsem si tu přečetla zajímavosti o nich. Hezký článek.

4 Karol Dee Karol Dee | Web | 6. března 2016 v 19:52 | Reagovat

[2]: [2]: Kočka si zvykne na režim, jaký jí nastavíš, a pokud zvládá cestování bez potíží (pobyt v přepravce, nevolnost a podobně), nevidím jiný problém než to, abys jí věnovala dost pozornosti. Podívej, vždycky to můžeš vyzkoušet a pokud by se ti zdálo, že to kocour nezvládá a že by mu bylo lépe doma, tak se prostě domluvíš s mamkou a zůstane doma.

S dvěma kocoury (a kočkami obecně) je ta potíž, že nikdy nevíš, jestli se snesou. Nepíšeš, jestli je ten váš kastrovaný. Nevykastrovaní kocouři by znamenali líté boje, takže když už, tak oba vykastrovat. Nepodceňuj seznamování - postupně, s klidem. Pokusím se této problematice někdy věnovat, taky jsem to napoprvé udělala špatně a ještě teď se mi to nepodařilo úplně napravit.

Veganské granule jsou téma dost kontroverzní a přiznám se, že mám v této oblasti dost mezery - upřímně by mě ani nenapadlo je kočkám dávat. Pokud ti na nich kočka opravdu dobře prospívá, bude v tom nějaký trik. Kočka je totiž opravdu od přírody masožravec, a to výhradní. Osobně sympatizuji spíše s tím názorem, který říká - snažit se co nejvíce napodobit přirozenou stravu zvířete. Už z definice slova přirozený. Možná jsou ty granulky sestavené z látek, které kočka potřebuje a technicky vzato živiny má. Nechce se mi ale věřit, že by jí to samo o sobě chutnalo - musí to být napumpované aromaty a ochucovadly a kdoví, čím ještě. Protože kočce jen tak nevysvětlíš - podívej, ty granule mají vše, co tvé tělo potřebuje. Aby to žrala, stejně se to musí tvářit jako něco blízké přirozené stravě. Nebo něco, co dostatečně podráždí chuťové pohárky. Schválně je běž ochutnat. Kvalitní granule nejsou slané, ty nekvalitní (mezi ně mimochodem patří i předražený Royal Canin) jsou doslova plné chuti.

5 Ambra Ambra | 6. března 2016 v 23:41 | Reagovat

[4]: Nu, asi to skutočne bude treba skúsiť. Ide o to, že on v podstate naposledy cestoval ako maličké mača, takže na prepravu zvyknutý vôbec nie je.

Môj kocúr kastrovaný je a o pár dní by mal byť aj ten druhý - je ale zvyknutý na cudzie mačky, pani si ich zvykla brávať do dočasky; kamarátka ma hlboko zasvätila do prísneho postupného zoznamovania dvoch mačiek, ktorý sa jej osvedčil, takže dúfam a verím, že to bude v poriadku. Proces síce trvá niekoľko týždňov, ale vraj sa vyplatí a z jej mačiek sú teraz priatelia na život a na smrť - zato mi hovorila o ľudoch, ktorý na jej radu nedali a teraz sa ich mačky maximálne tak znesú...

Zozačiatku som k nim bola dosť skeptická aj ja a doteraz sa snažím si zdravotný stav kocúra pozorne všímať; keby sa totiž vyskytli nejaké zdravotné problémy, prešla by som späť na "normálnu" stravu. Pár granulí som ochutnala, už keď nám prvý krát prišli (:D) a chutili teda celkom nevýrazne, slané boli len trošku. Nu, ochucovadlá budú musieť byť nejaké z "derivátov rastlinných látok" - viac sa v zložení nepíše. x) Tieto dochucovadlá ale nutne nemusia byť škodlivé, napr. chuti rýb sa dá jednoducho dosiahnuť pomocou morských rias a podobne (čo sa ale samozrejme kvôli cene robí len výnimočne). Je ale pravda, že čo v nich je - a čo je v podstate v hocijakých granuliach - obyčajný kupujuci nikdy úplne nezistí. V tomto ohľade keď tak inklinujem k BARF-u.
S tým, že sú Royal Caninky nekvalitné si ma teda trochu prekvapila, mala som pocit, že patria medzi tie z vyššej triedy. Používala ich aj chovateľka, od ktorej sme kocúra kúpili... na to si budem musieť dať pozor.

6 Karol Dee Karol Dee | 7. března 2016 v 11:18 | Reagovat

[5]: RC totiž bývaly špička a tomu i odpovídala cena. Jenže málokdo ví, že změnili majitele a ten v tichosti pozměnil složení - cenu však zachoval. Kdo by četl složení? Spoustu chovatelů, kteří RC krmili, používají toto krmivo dále a v dobré víře. Klidně zkus něco o tom vygooglit a třeba až se budeš s chovatelkou bavit, může to pro ni být dost překvapení (upřímně - kdo by kontroloval složení?)

7 Gauri Gauri | E-mail | Web | 8. března 2016 v 15:24 | Reagovat

Pane jo. To s tím mlékem je docela zajímavé. Neměla jsem o tom ani tušení. Jsem ráda, že to teď díky Tobě vím, protože zvířátkům nechci ubližovat ani trošku.

8 El El | 9. března 2016 v 19:40 | Reagovat

No jo, úplně jsem si vzpomněla na ten hrozný psí mýtus: Fena musí mít alespoň jednou za život štěňata... Pane Bože, když mi to rodiče řekli doma, myslela jsem, že je všechny postřílim, rozčtvrtim, upálím... :D. Stejně tak jsem alergická na to, když si někdo plete vlčáky a ovčáky; vždyť jedno z těch slov má kořen ve slově "ovce" a to druhé ve slově "vlk"! :D

Každopádně, já mám jen jednoho kocoura, který je vykastrovaný, mazlivý a krmený jen tím nejlepším :-).

9 Karol Dee Karol Dee | Web | 9. března 2016 v 19:49 | Reagovat

[8]: Tak zrovna ovčák a vlčák mi žíly netrhají, ono když řekneš vlčák, každý hned ví, co tím myslíš. Koneckonců, československým vlčákům se běžně říká čévéčka, takže vlastně každý má své kratší označení. Navíc co si budeme povídat, typově jsou si dost podobní, no a když uvážíš, že označení jedné barvy němčoura je vlkošedá, není se co divit, ten vlk tam prostě někde je. :D

10 Liliana Landštejnská Liliana Landštejnská | Web | 15. března 2016 v 20:47 | Reagovat

Myslím, že ten článek už nepotřebuje další komentář. Kočkám mléko nedávám a levným šrotem je také nekrmím. Radši investuju do dobrých granulí :-) Člověk může do druhých pořád hučet, ale většinou to nemá žádný účinek.

11 Den Den | E-mail | Web | 21. března 2016 v 20:36 | Reagovat

"Kočka dopadne vždycky na všechny čtyři" - tomuhle nevěřím od doby, co jsem si vzala do bytu kocoura, kterej mi v jednom kuse padá z pohovky a snad ani jednou nedopad' jinak než na záda :D Že já musím schytat vždycky takový nemehla! :D
Super článek! :3

12 Fialka Bellossom Fialka Bellossom | Web | 22. března 2016 v 15:35 | Reagovat

zajímavé čtení, a hezký článek, rozhodně ho budu mít na paměti až si budu pořizovat kočku (mám to v plánu až si najdu vlastní bydlení :))

13 Kája Kája | Web | 2. dubna 2016 v 10:29 | Reagovat

Nemohla bych mít kočku. Kdyby byla zavřená v bytě, bylo by mi ji strašně líto, vypustit ji ven, byla bych zase strašně nervózní, co se ji stane. :D Co si myslíš o kočkách v bytě - které samozřejmě mají vyžití, rozhodně bych nečekala, že bude celý den spát. Trpí?

Připadá mi celkem zvláštní, že tě vyhodili z AK a teď jsi článek dne. Možná bych to brala jako provokaci... :D

14 shira-elizabeth shira-elizabeth | E-mail | Web | 2. dubna 2016 v 10:35 | Reagovat

My dáváme kočičkám kočičí mlíčka. Ještě nedávno sem si řikala, že je to fajn, ale po tom, co máma prohlásila "je to ještě koťátko, potřebuje mlíčko" mám trochu obavy, jestli jí nevysvětlit, že se bez toho obejde...

15 Viza | Mossy Plains Viza | Mossy Plains | Web | 2. dubna 2016 v 10:47 | Reagovat

My zkoušíme najít granule, které mu sednou. Whiskas náš kocour moc žrát nechce, je to spíše z donucení hlady. Nejlépe jsme na tom byli se značkou Propesko, to jsme nestačili granule doplnovat. XD

16 Claire Claire | 2. dubna 2016 v 10:54 | Reagovat

Jako kočkařka se pod článek podepisuju :) Velký důraz bych pro budoucí majitele kočky kladka především na ten brzký odběr. Já taky naletěla a přinesla si kocoura domů moc brzy. A bylo zaděláno na problémy. Ono nejde jen o to, že to není dobré pro kotě. Kočka totiž za ten měsíc nestihne kotě naučit správnému chování. Koťata jsem samy o sobě dost divoká, ale pokud k tomu všemu ještě nejsou od mamky naučená, co se může a co ne, tak nastává průšvih. Než jsme toho našeho ďáblíka trochu usměrnili, tak mě to stáhlo spoustu krvavých šrámů, kousanců a zničených věcí.

17 Baghíra Baghíra | Web | 2. dubna 2016 v 11:05 | Reagovat

S tím kravským mlékem jsme vedli debatu s veterinářem a řekl nám, že pokud to kočičákovi chutná, nevyhýbá se tomu, a je vidět, že mu po tom není vyloženě špatně (bolavé bříško atd.) můžeme mu ho jednou za čas dát. Přirovnal to k čechům a mexickému jídlu - je velká pravděpodobnost, že nás to prožene, ale stejně si ho jednou za čas dáme. A tak jsme se tím řídili i u pana Kočky. Jednou za čas dostal zbytek smetany z vaření, nebo misku mléka, a byl v pohodě.

A s Whiskasem souhlasím. Skoro všechna krmiva dostupná v běžných řetězcích (Albert, Billa, Penny, Lidl...) jsou přecpaná solí, která způsobuje opravdu nebezpečná onemocnění ledvin, nebo dokonce jejich selhání. My s tím naštěstí zkušenosti nemáme, krmili jsme zdravě.

18 Kira Curatio Kira Curatio | E-mail | Web | 2. dubna 2016 v 11:26 | Reagovat

Naštěstí jsem až takový kočkomil, hodně jsem toho o nich četla, takže jsem o těchto věcech věděla, každopádně jsem velmi ráda, že se k tvému článku dostanou lidi a zjistí, co dělají špatně.
Moc hezky napsané! :)

19 Teri × Teri × | Web | 2. dubna 2016 v 11:31 | Reagovat

Kočky moc dobře znám, a vše co jsi napsala můžu potvrdit.
Když kočky pijou mlíko tak se buď poblijou, nebo maj průjem. Takže mlíko rozhodně nedávat.
Kočka nedopadá na všechny čtyři, to je lež. Může dopadnout jinak a bolí jí to. Jakej surovec si to může myslet?
Ano, koťátka se nesmí brát hned do rukou. Nejdřív se jim musí začít, odlepovat očička, začít jíst a musí umět chodit. Ano, asi tak 6-8 týdnů po narození určitě. My máme jednu kočku, která klidně kojí i koťata co nejsou její a můžou se hladit už tak po 4 týdnech a když kotě dáme zpátky jí to nevadí. Protože ona je inteligentní. (fakt, některé kočky jsou)
Můj děda s babičkou jim kupujou psí žrádlo a oni ho jedí. Takže i psí se jim může dát. Nebo maj hodně rádi takový ty kočičí tyčinky.

20 Marie Marie | E-mail | 2. dubna 2016 v 11:41 | Reagovat

Já zase naopak s tím tvrzením, že kočka mléko nesmí, nesouhlasím. Pravé poctivé kravské mléko ano, to kočka tráví špatně a nejspíš jí i způsobí nějaké trávicí potíže. Ale krabicové mléko z obchodu je už tak zředěné vodou, že s kravským mlékem nemá nic společného. Doma jsme za můj život měli už asi 10 koček a všechny mléko dostávali a nikdy neměli žádný problém s trávením - a ano vím to, při čištění záchodku si člověk všimne, jak to vypadá. Dokonce současný kocourek už od koťete mléko sám vyžaduje. Hned po příchodu sedí u misky, čeká a mňouká dokud mu někdo mléko nenalije, takže mu ho s klidným svědomím dám, když mu chutná a nic mu po něm není. A to samé je i náš druhý kocour. Jak už jsem psala, kdyby to bylo čerstvé mléko přímo od krávy, tak bych se bála mu ho dát, ale to naředěné obsahuje víc vody než samotného mléka.

21 Cyklohexan Cyklohexan | 2. dubna 2016 v 11:48 | Reagovat

Musim uznat, že spoustu z toho jsem nevěděla (často ani o existenci těch mýtů).
Naše jediná kočičí dáma byla nalezenec. Takový láskyplný dáreček, který nám někdo nechal na zahradě. Neuměla nosit koťata. Prostě do nich šťouchala čumákem, nebo vřískala, dokud jí někdo nepomohl. Nikdy mě nenapadlo, jaké další problémy mohla mít tím, že její máma byl můj bratr.

22 Schmetti Schmetti | E-mail | Web | 2. dubna 2016 v 12:01 | Reagovat

To je jako když všude v pohádkách vidíš, jak chce myš hlavně sýr :D

23 Illumináti Illumináti | Web | 2. dubna 2016 v 12:10 | Reagovat

wow
                    such kočičky
          much omyly
                                  so whiskas

24 Kiyashi Kiyashi | E-mail | Web | 2. dubna 2016 v 12:11 | Reagovat

My máme kočky, je to zajímavé.

25 Saya - Mi Saya - Mi | Web | 2. dubna 2016 v 12:27 | Reagovat

Tak ačkoli nemám kočku (ale fakt bych chtěla, jen holt žiju s rodičema a ti ji nechtějí), tak tyhle věci vím a dotaz jeden mám... Vzhledem k tomu, že jednou bych si chtěla kočku pořídit (ačkoli vím, že to bude až za pár let a za tu dobu se to může změnit), tak by mě zajímal tvůj názor na krmiva Purina.

26 Karol Dee Karol Dee | Web | 2. dubna 2016 v 12:27 | Reagovat

[13]: Kdepak provokace, kompenzace! Nakonec mě nikdo nevyhodil, šlo jen o omyl. A mám radost, že Standa vybral zrovna tento osvětový článek. :)

[20]: Tak teď jsi nejspíš kápla na důvod, proč to tolika kočkám nic nedělá, i když by mělo :D Stejně bych to ale příliš nepřeháněla, ve větším množství už by se to negativně projevit mohlo. A citlivější kočky průjmují či zvrací hned.

[14]: Tak pokud jsou přímo pro kočky, není problém. Pokud už ale odešlo kotě od matky, nepotřebuje ho, jen mu to chutná :)

27 Karol Dee Karol Dee | Web | 2. dubna 2016 v 12:30 | Reagovat

[25]: Purina je pokud vím spíš z těch horších, co se týče poměru cena/kvalita. Pokud jsi na facebooku, je tam skupina Granuláři, jsou tam prodiakutovány různé značky krmiv a reference na ně. Mně to dost pomohlo.

28 Saya - Mi Saya - Mi | Web | 2. dubna 2016 v 12:34 | Reagovat

[27]: díky, kouknu na to =)

29 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 2. dubna 2016 v 12:58 | Reagovat

[22]: Přesně, v každý pohádce nebo dětský ilustraci drží myš v packách sýr, kočka vylizuje misku mlíka a ježek nese na bodlinách hrušky a jabka. A zatímco u ježka většině lidem tak nějak dojde, že to je v realitě blbost, u toho zbytku už nemá moc důvodů pochybovat, že by to nemusela být milovaná pochoutka, když pak třeba ta zvířata nechová ani neřeší.

30 naoki-keiko naoki-keiko | Web | 2. dubna 2016 v 13:16 | Reagovat

1, s tím mlékem to taky nechápu, taková lež se vštěpuje již mrňatům od školky a není to pravda. My dali našemu kocourovi mléko jenom jednou, prohnalo mu to střeva a od té doby k pití jenom vodu. Jednou se k nám zaběhla na zahradu koťata, taky dostala vodu. Nic jiného, voda je základ, co se týká tekutin.

2, o dopadu z velké výšky jsem slyšela případ od známé, kdy jim kočka vypadla za paneláku a zabila se. Smutné, ale i kočky jsou tvorové, kterým se stávají nehody.

3,Náš kocour byl vždycky samotář, ale protože máme víc zvířat, nikdy se nenudil a když chtěl společnost, měl ji vždycky ať už v lidech nebo svých zvířecích kolezích (hlavně psích, které šikanoval). Navíc, má možnost chodit ven.

4, 5, s nejmenšími koťátky nemám žádné zkušenosti, vím, ale že bych to nebyla schopna utopit ani vyhodit někde u lesa (nedej bože do kontejneru), kastrace je vážně záchrana.

6, upřímně, na Whiskas nemám, kočka dostává takové ty klasické konzervy z Lidlu nebo Penny, plus, někdy vyvařené maso z polívky a často uždibuje zbytky od oběda, které jsou určeny slepicícm, žere psovi granule, jeho konzervy a jeho vyvařené maso. Na Vánoce mu občas koupíme kapsličku Felixe, ale tu má tak jednou ročně. Z ryby se může utlouct, dostává hlavu, zbytky. Kocourka máme dvanáct let a zatím se mu daří- aspoň myslíme.

Hele, tohle je jeden z nejlepších článků na které jsem na blogu narazila, je to psané čtivě a přitom to nejsou jen nějaké plky o tom, co měl kdo k snídani a jakou má kdo "depresi". Tohle si s klidem může přečíst zkušený chovatel koček, tak i absolutní laik, který viděl kočky jenom v televizi. A oběma to něco může dát. Fakt, smekám ;)

31 Anita Barrasa Anita Barrasa | E-mail | Web | 2. dubna 2016 v 13:37 | Reagovat

Jsem ráda, že vyšel takový článek, snad se dostane k co největšímu počtu lidí a ti se ponaučí. :) Když jsme měli před lety kočku, bratr jí chtěl pořád dávat mléko, radši jsem mu zakázala vůbec se k ní přibližovat, aby jí neublížil. Co jsme kupovali, už netuším, ale nejspíš to taky byly nějaký přesolený ze supermarketů, ale nebyl s tím žádný problém. Ale také děkuji za nové užitečné informace, kočku si zase plánuju pořídit, tak snad už budu chytřejší :)

32 Alétheia Alétheia | 2. dubna 2016 v 14:12 | Reagovat

Skvělý článek - tím spíš jsem radši, že ho administrátoři dali na titulní stránku, místo aby ho ignorovali. Píšeš moc důležité věci a doufám, že to otevře oči i někomu dalšímu! (o=0

33 Will-R Will-R | Web | 2. dubna 2016 v 14:25 | Reagovat

konečne zmysluplný článok, všetko je pravdivé, o tom mliečku som sa dozvedela tak dávno, je to také zaujímavé lebo všade aj v rozprávkach dávajú mačičkám mliečko a pritom ono pre ne nie je dobré :)

34 Schmetti Schmetti | E-mail | Web | 2. dubna 2016 v 14:32 | Reagovat

[29]: Přesně tak :-D Jsou to zažité věci, nad kterými se nepřemýšlí. Kdyby bylo pejskovi a kočičce dobře po jejich super dortu, asi by si každý myslel, že můžou jíst dortíky s mýdlem atd. :-D

35 Magicmax Magicmax | Web | 2. dubna 2016 v 14:39 | Reagovat

Holka, já zírám! Neuvěřitelné co všechno nevíme! Vůbec se nedivím že thle dali na titulku, z tohle by měla být i nějaká dobrá reportář! MOC MOC moc ti děkuju, že si tento článek napsala!!! Já tedy osobně již kočku nemám ale přál bych si ji a navíc u strejdy na vesnici jich je hodně. Osobně si myslím, že toulavé kočky jsou zpříjemnění života na vesnici. Jen tak si sednou či lehnout na zahradu a sledovat jak to roztomilé obdivuhodné stvoření jí. A navíc když víte že normálně běhá po vsi tak je ta chvíle vzácnější. Kvůli tobě ale mám na "svět koček" již jiný názor. Už chápu, že i na toulavých kočkách je něco špatného a jak je to s dalšími předsudky.
Ty věci, co si napsala ve článku jsou opravdu opravdu zajímavé ba i víc! Patří ti můj obdiv! Rozhodně příjdu pro další porci článků.

36 Karol Dee Karol Dee | Web | 2. dubna 2016 v 14:41 | Reagovat

[34]: Chtělo by to nějaké realističtější pohádky, co? :D Něco, kde se kočka po mlíku pěkně posere a myši sýry úplně ignorují :D

37 Schmetti Schmetti | E-mail | Web | 2. dubna 2016 v 14:42 | Reagovat

[36]: :-D To by byla prdel :-D Určitě by si to diváky našlo. Třeba nás :-D

38 Fredy Fredy | Web | 2. dubna 2016 v 17:06 | Reagovat

Děkuji za radu, já až budu důchodkyně, tak si kočku rozhodně pořídím. Whiskas, fůj, mléko taky fůj. :-)

39 Vlasta Vlasta | E-mail | Web | 2. dubna 2016 v 17:10 | Reagovat

Skvělý článek! :) Doma máme kočku, vždycky aspoň jednu spolu se psem máme, a jsem ráda, že podle tvého článku můžu mít docela klidné svědomí. Mléko nepije, je to masožravec jak vyšitej, pravda, občas ze stolu ukradne chleba nebo tak, ale mléko moc ne. Celý den je většinou venku, nebo přes noc určitě, prostě bydlíme u pole, tak má svobody až přespříliš. Že  má taky citlivé nohy a tělo, to se přesvědčujeme pořád, když přijde ráno a kulhá nebo má někde po těle zaschlou krev od kočičí rvačky nebo tak. A whiskas ani nic takového nekupujeme, fakt jen nějaký základní konzervy z Lidlu, čistě z finančních důvodů tedy, ale i tak. :)

Pěkný článek. :)

40 StrYke StrYke | E-mail | Web | 2. dubna 2016 v 18:22 | Reagovat

Výborný článek a zajímavé téma :)

41 Raja Luthriela Raja Luthriela | Web | 2. dubna 2016 v 18:56 | Reagovat

[36]: To je pravda. Člověk by si podle pohádek i myslel i to, že pes může jíst jenom kosti. Taky to není pravda. U nás ve vsi se stalo, že páníček svému hladovému psovi dal kopici kostí, ten se jich nažral, do večera se mu udělalo zle a zemřel.

42 Meduňka Meduňka | Web | 2. dubna 2016 v 19:46 | Reagovat

Toto je článek hodný titulní stránky!
Jako kočkomilka s letitými zkušenostmi můžu potvrdit, že to je všechno tak, jak píšeš, do puntíku přesné. Máš můj dík.

43 Veronika Veronika | Web | 2. dubna 2016 v 19:55 | Reagovat

Já sama sice kočku nemám (právě kvůli malému bytu), ale tohle jsou stoprocentně užitečné rady pro všechny kočkomily, zvlášť ta kastrace. Zrovna nedávno mi kamarádka nabízela koťata, protože jejich kočka je, jak sama říká, pěkná dě*ka a zase jí někdo zbouchnul :D  Bohužel nakonec musela koťata pěkně postaru utopit...

44 therainyday therainyday | Web | 2. dubna 2016 v 20:11 | Reagovat

Moje kamarádka si myslí, že když kočka mňouká, je šťastná a že když vrní, je jí zle. Nedivím se, že od ní utekla.

45 missy missy | 2. dubna 2016 v 20:44 | Reagovat

Veganské granule mi přijdou v podstatě jako ten Whiskas... žádné maso... za mě týrání zvířete :-(

46 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 2. dubna 2016 v 22:15 | Reagovat

Máme vykastrovanou kočku i kocoura. V bytě, ven nechodí,zasklenou lodžii zčásti chráněnou síťkou. Když byla Mudla malá (od mámy šla až po dvou měsících-mimochodem a Muf je nalezenec-turecký Van, dnes přes 8kilo) tak vylezla nepatrným otvorem v kraji lodžie a spustila se z 2.patra dolů. Zřejmě klouzala, protože se jí naštěstí nic nestalo, neriskovali bychom nechat je oba třeba v otevřeném okně bez dozoru. Máme v části celoročně síť. Krmíme je nejen granulemi, které vybíráme v zoohitu, ale kapsičkami i syrovým masem. K pití vodu. Jsou to potvůrky rozmazlené a mají takový režim dne jako my. Jen odpoledne chrní jako malé děti, dopoledne za námi chodí kam se kdo šustne a moc rády pozorují, co kdo dělá. Nejraději v kuchyni pozorují...jsou moc společenská stvoření.
Ten článek je dobrý, těmi pravidly se řídíme, ale máme kočky už 8 let, takže snad je chováme dobře.

47 Evelína Evelína | E-mail | Web | 3. dubna 2016 v 8:39 | Reagovat

Jo. Všechno jsou šílené mýty, které kočkám velmi škodí.

48 Hann. Hann. | Web | 3. dubna 2016 v 13:26 | Reagovat

Jsem ráda, že jsem tohle všechno věděla ještě dříve, než jsme si domů kočičku pořídili :) mléko jí nedáváme, jen občas si chce líznout z prstu, tak ji necháme, ale to víme, že jí neškodí. Miluje bílé jogurty :D
Kastrovat jsme ji daly až po prvním mrouskání, ale to proto, že jsme si říkaly, že ji ani kastrovat nebudeme. Jenže pouštěla hrozně moc chlupy a i přesto, že byla velice čistotná, bylo to šílené. Hlavně to mňourkání..
A whiskas vůbec nekupujeme. Mamka se snaží hledat na stránkách vždy nejvyšší obsah masa za rozumnou cenu. Kupujeme to ve větším balení, je levnější. Ona to ta naše stejně spapká :D Kupujeme Felixe, Gourmet nebo Sheba (ale to moc nemusí, podle období :D)

49 Siri Siri | 3. dubna 2016 v 13:27 | Reagovat

1) To není tak úplně pravda, když jsou kočky zvyklé od koťátka, neztratí schopnost mléko trávit, tudíž ho dostávat můžou. Většinou ale ho nedostávají od doby, kdy byly koťaty a tak ho už trávit neumí.

50 Naervon Naervon | 3. dubna 2016 v 13:36 | Reagovat

Dobrý, informativní článek. Kromě posledního bodu jsem ke všem víceméně došla už dřív, ta krmiva mě ale dost překvapila. Zrovna třeba Purinu mi doporučovala veterinářka jako nějaký zázrak...

Co se týče kastrace po prvním mrouskání, slyšela jsem, že je to z důvodu toho, že koťata snáší velmi špatně narkózu, a čím je kočka dospělejší, tím menší riziko při anestézii.

51 Karol Dee Karol Dee | Web | 3. dubna 2016 v 14:09 | Reagovat

[50]: úplně malinká koťátka se samozřejmě nekastrují, ale když se blíží ten půlrok, už je kočka dost stará. Veterinářům bych úplně nevěřila, většinou mají nějakou značku nasmlouvanou a doporučují pouze tu. Na Purinu jsem opravdu chvalozpěvy neslyšela, i když úplná katastrofa to taky nebude - jde o to, že za stejné peníze se dá pořídit kvalitnější krmivo.

52 Lina Dee Lina Dee | E-mail | Web | 3. dubna 2016 v 14:20 | Reagovat

Díky za tenhle článek! Tohle jsou věci, které se lidem musí do nekonečna opakovat, aby si je uvědomili. Mimochodem, když jsem viděla na Titulce Tvůj nick, myslela jsem si, že mě někdo trollí - Jsem (Karo)Lina Dee :D

53 Loluo Loluo | Web | 3. dubna 2016 v 14:53 | Reagovat

Whiskas mě fakt pobavilo:D
Mám hodně ráda kočky, většinu z těchto věcí jsem už tak nějak věděla předtím, ovšem nejvíc mě štve, když někdo řekně, že kočka nepotřebuje, aby se o ni někdo staral.. a tak se o bratrova kocoura musí starat máma, přitom bratr má skoro 30 a zvládl by to sám.

54 Sigmund Werther Sigmund Werther | Web | 3. dubna 2016 v 15:43 | Reagovat

Opravdu zajímavý a užitečný článek.

Já sám sice v současné době kočky nechovám, ale moje rodina jich má několik a já mám ta kouzelná chlupatá zvířátka hrozně rád, vyrůstal jsem s nimi. Naštěstí všechny tyto omyly dobře znám. Nikdy by mě ani nenapadlo dávat kočce mléko, když už ji chci odměnit, tak smetanu nebo bílý jogurt (doufám, že to jim nevadí). Měli jsme kocoura, který se po bílém jogurtu mohl utlouct. Někde jsem ale slyšel, že by se jim mohlo dávat mléko naředěné vodou. Nezkoušel jsem to, nevím, může na tom být něco pravdy?

Z vlastní zkušenosti můžu říct, že kočky jsou ohromně samostatné. Nebylo výjimkou, že jsme odjeli na dvoutýdenní dovolenou a nechali je doma úplně samotné, jen s nějakou vodou a granulemi. Ale moje rodina bydlí na vesnici a kočky mají přístup ven, kdykoli chtějí. Je pravda, že se potřebují vybít. V zimě, když je venku moc studily tlapky, byly občas nesnesitelné a demolovaly nám chalupu.

Měli jsme jednoho kocoura, který se na Whiskas skutečně stal závislým. Odmítal žrát maso a vyžadoval výhradně tyto granule. Musel chudák absolvovat docela brutální odvykačku. Teď naše kočky granule ani moc nežerou, chutná jim maso a již zmiňovaný bílý jogurt. Dostávají je jen, když mají zůstat doma delší dobu samy, protože by se maso zkazilo. Whiskas po předchozí zkušenosti už rozhodně nekupujeme.

Ještě jednou díky za super článek!

55 Suzeinne Suzeinne | Web | 3. dubna 2016 v 16:08 | Reagovat

Pravda, pravda...
Skvělý čánek, třeba to zachrání nějaké ty kočičí životy...

56 Alfirin Alfirin | E-mail | Web | 3. dubna 2016 v 19:30 | Reagovat

S článkem souhlasím, ale ta pětka mě zaráží. Nám veterinářka taky doporučila kastrovat až po prvním mrouskání, že prý častou zůstanou juvenilní, když se vykastrují moc brzy (s tím, že u venkovních koček se to dělá před, protože tam je prioritou zabránit množení). Když to šíří sami veterináři, tak by na tom možná mohlo něco být, ne? ;-)

57 Magicmax Magicmax | Web | 3. dubna 2016 v 19:43 | Reagovat

[36]:: Chaa!!! Já už se teď asi "pokakám" smíchy!!

58 Karol Dee Karol Dee | Web | 3. dubna 2016 v 20:43 | Reagovat

[56]: Jsou veterináři, kteří ti řeknou, že fena/kočka by měla mít aspoň jedny štěňata/koťata. To, že to říká veterinář, ještě nemusí znamenat, že se jedná o absolutní pravdu. Dříve se toto tvrdilo, dnes se od toho upouští. :)

59 Alfirin Alfirin | E-mail | Web | 3. dubna 2016 v 21:23 | Reagovat

[58]: To je možné, ale zrovna tohle se mi zdá, že celkem dává smysl. Ale třeba to tak není, nevím,nijak zvlášť se v tom nevyznám. Jen když už něco takhle vyvracíš, nebylo by špatné to ozdrojovat nějak líp, něž že už je to jasné ;-)

60 Nikia Nikia | E-mail | Web | 4. dubna 2016 v 1:48 | Reagovat

Skvělý článek! Až budu mít jednou samostatně bydlení, tak bych si hrozně ráda kočku pořídila. Děkuji za super rady! Vrátím se sem :)

61 m. m. | E-mail | Web | 4. dubna 2016 v 2:18 | Reagovat

Řečmi že "my jsme na vesnici dávali kočkám vždycky mléko a nic jim nebylo" se ohání opravdu kdekdo, hlavně samozřejmě starší generace. Podle mě tyhlety vesnické kočky obvykle trpěly nějakými nemocemi, parazity a podobně, i když to třeba navenek nebylo tak znát, protože to byla prostě silnější, odolnější zvířata. Zvyklá spát venku a lovit si jídlo. Zdaleka ne tak závislá na lidech a jejich krmení. A krom toho, ať se přihlásí ti naši prapředci, kteří zkoumali kočičí výkaly a vůbec kočičí zdravotní stav tak, jako se v tom - doslova - hrabeme my.

A to mléko, které tehdejší kočky dostávaly, bylo dozajista o dost jinačí než to, které máme k dispozici v dnešní době, hlavně ve městech.

My jsme ho kočkám dávali občas před lety, když se ještě nevědělo, že je to pro ně škodlivé, a přišli jsme si na to sami. Jedna jediná ho mohla bez následků, dvě další z toho měly několikrát sračku. Tak jsme jim to dávat přestali a v budoucnu jsme to už ani s dalšími kočkami nezkoušeli.

Nejlepší je podle mě mléko umělé pro kočky, jednou jsem přikrmovala v nouzi koťata sunarem a jednou jsem jednomu zběhlému kocourovi dávala trochu sojového, taky to snesl.

Kastraci jsme dřív taky dělali až po prvním přemrouskání, u koček se to ale dělalo a asi dělá dál hlavně proto, že se pak prý líp vyvinou. Kastrace by jim to mohla "zarazit". Nevím teď, co je na tom pravdy, já se v těchhle věcech až tak nehrabu :D Kocouři se teď ale dají kastrovat už jako koťata, je to pro ně mnohem lepší, jen lokální anestezie, myslím, a skoro hned může běhat. Rozhodně lepší než když jsme dávali kastrovat kočky s celkovou anestezií a ještě dva dny z toho byly tumpachové.

Whiskas je největší sračka, ty naše zmlsaný potvory k tomu ani nečuchnou :D Jsou vybíravý a občas mění preference, ale vesměs, je to zvláštní, jim vždycky nejvíc šmakuje to nejdražší. Royal Canin, Eukanuba, Sheba, Gimpet Shiny Cat, Monge, Gourmet a BritCare. Když jsem pracovala v Anglii jako housekeeper a starala se o pět nepapírových koček, frčely nejvíc na Felixu. Ale když se jim občas dal nějaký Gourmet nebo Sheba, tak to vdechly jak nic, až měly boule za ušima. Zvířata prostě poznaj, co je fakt maso.

Další velká fáma je taky ta, že kočky smrdí, a pokud někdo chová byt, tak mu zákonitě těma kočkama celej páchne. Což je totální hovadina. Pokud nějakému kočkaři páchne byt, tak je to proto, že je to prase, co nevybírá včas záchody, nebo že má fakt špatnou značku steliva do záchodů, nebo že má agresivně značkujícího kocoura. Značkující kocouři fakt smrděj. Kočky, aspoň pokud jsou zdravé, ne.

62 Soulless Soulless | 4. dubna 2016 v 6:53 | Reagovat

Souhlasím...
Já se ještě setkala např. s tím, že kočce by se měly zastřihávat vousky! Takový nesmysl >:( přitom právě jejich stříhání je považováno za týrání :(
Je mi líto, že lidé si nejsou schopni ani zjistit něco o zvířeti které vlastní/chtějí vlastnit.
Sama mám 3 kočičky a jsou to moje princezny <3

63 Karol Dee Karol Dee | Web | 4. dubna 2016 v 10:50 | Reagovat

[59]: No, to, že se zastaví vývoj kočky, je asi stejně pravděpodobné, jako že se vývoj maxipsa Fíka zastavil poté, co vypil hodně piva. Těžko vyvracet :D Co se zdravotních rizik týče, záleží na druhu anestezie - stěžejní je váha, ne věk (logicky).

64 Alfirin Alfirin | E-mail | Web | 4. dubna 2016 v 11:45 | Reagovat

[63]: No, ono vaječníky jsou mj. docela důležité endokrinní žlázy, takže k pití piva maxipsa fíka bych to fakt nepřirovnávala.

Nechci tě tu nějak vyrypovat, ale opravdu mě to zajímá, proto se ptám odkud tyhle informace máš.

65 Karol Dee Karol Dee | Web | 4. dubna 2016 v 20:32 | Reagovat

[64]: Zkrátka a dobře kastrace vliv na psychiku kočky nemá. Odkazy na studie nalezneš například v tomto článku http://www.depurasangre.cz/kastrace.html.

Nevím, jak jinak dokázat, že něco nefunguje, než faktem, že to zkrátka a dobře nefunguje. V takových diskuzích platí, že ty bys měla dokázat, že to něco dělá, ne naopak. Jak říkal náš fyzikář, můžeš klidně tvrdit, že kolem nás neustále běhají nehmotní trpaslíci a nikdo ti to nemůže vyvrátit - to ale neznamená, že je to pravda. Takže pokud znáš kočku, která byla kastrována dřív než je zvykem a nějak se to na ní odrazilo, rozšiř mi obzory, já neslyšela o jediném takovém příkladu.

Jinak samozřejmě platí to, co jsem výše zmínila, stěžejní je váha kočky, musí být dostatečná, aby anestezii bez problému ustála.

66 Karol Dee Karol Dee | Web | 4. dubna 2016 v 20:38 | Reagovat

[61]: na RC pozor, proběhla taková kauza... Značku koupil jiný majitel a v tichosti změnil složení na mnohem větší šrot, než to bývalo - cena ale zůstala stejná, obal taky. Mnoho chovatelů tím pořád krmí ve víře, že zvířeti dávají jedno z nejkvalitnějších krmení, přitom je to jen předražené obilí. Dokonce jsem slyšela, že do těch granulek přidávali/přidávají něco návykového, ale nechci kecat, nejsem si jistá, co je na tom pravdy.

67 Alfirin Alfirin | E-mail | Web | 4. dubna 2016 v 21:03 | Reagovat

[65]: No vida, něco takového jsem chtěla, dík! :-)

To už trochu odbočujem, ale tohle vždycky tak úplně neplatí - zrovna ve vědě (nebo alespoň v přírodních vědách) se často postupuje právě tak, že je stanovená hypotéza, která se vyvrací všemi možnými prostředky - podmínkou je, že ty prostředky musí nějaké nabízet (tj. musí být falzifikovatelná).
...což v tomhle případě evidentně funguje, jak ostatně dokazují ty články v odkazech ;-)
Jinak teda bych předpokládala, že názor veterinářů se bude opírat alespoň o nějaký empirický základ, přece jen ten vzorek zvířat se kterými pracují není tak malý.
Sama mám kočku jednu teprve půl roku a zatím nevykastrovanou - jak jsem už napsala, v tématu kastrace zvířat obecně se nijak dobře neorientuju. Kdyby jo, tak tady z tebe netahám rozumy ;-)

68 Karol Dee Karol Dee | Web | 4. dubna 2016 v 21:22 | Reagovat

[67]: V pohodě, jsem ráda, že ses zeptala - sama jsem se v tom nepitvala natolik, abych byla schopná tvé dotazy z hlavy zodpovědět.

Samozřejmě, tohle platí ve vědě, kdy potvrzuješ (v tomto případě vyvracením) hypotézu, ze které se pak - ou, doufám, že si to po mně ten učitel nepřečte a nechytí se za hlavu - stává teorie. Mně šlo o to, že když s někým diskutuješ a dostanete se do rozporu mezi názory na existenci něčeho (Boha či souvislostí mezi kastrací a chováním kočky), měl by důkazy podávat ten, který tvrdí onu existenci. Můj argument totiž byl jen ten, že žádná souvislost nebyla prokázána :D

69 Alfirin Alfirin | E-mail | Web | 4. dubna 2016 v 21:31 | Reagovat

[68]: No to je ale právě zásadní rozdíl - teorie existence boha nebo nehmotných trpaslíčků vyvratitelná není (tudíž špatná). Existence souvislosti mezi kastrací a chováním vyvratitelná je velmi snadno (takže dobrá - byť třeba nepravdivá).

Uf, a už radši končím než ti to tady zaspamuju úplně :-D

70 m. m. | E-mail | Web | 5. dubna 2016 v 4:02 | Reagovat

[66]: Díky moc za info, tohle řeknu mámě. Je možné, že už to ví, s ostatními chovatelkami je v kontaktu neustále a má i skvělého veta. Ale pro všechny případy :)

71 David David | E-mail | Web | 29. června 2016 v 18:27 | Reagovat

Tak to je pro mě velké překvapení, že Whiskas a Pedigree jsou nekvalitní sračky. :-O Obaly jsem snad nikdy nečetl, vždy jsem to měl za vyšší kvalitu...

72 Robin Robin | E-mail | 20. listopadu 2016 v 12:03 | Reagovat

Pro všechny kteří zmiňují zápach. Není to přeci takový problém, buďto si na zápach člověk zvykne, nebo si může přečíst tennto článek: http://www.originalatok.cz/odstraneni-zapachu/ a zkusit zápach odstranit. Ale po jednom zvířeti, pokud má dobré návyky, to není tak hrozné .)

73 olaff olaff | E-mail | 19. června 2020 v 13:10 | Reagovat

http://horkedivky.top - horke divky z vaseho okoli

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama