Fungují veganské granule pro psy a kočky?

16. dubna 2016 v 10:58 | Karol Dee
Jednoduchá odpověď: Ano.
Pravdivá odpověď: Ano, ale nedávejte jim je.



Je docela možné, že už po přečtení nadpisu jste zaujali některý z vyhraněných přístupů. Většina lidí reaguje názorem jako: ,,Pane bože, jak to může zvířeti někdo udělat! Vaše pitomé názory jsou vaše věc, žerte si co chcete, ale nenuťte to nevinným zvířatům!" Přiznám se, že i já přemýšlím podobně, totiž že vzhledem k původu psů a koček je spíše na místě snažit se přiblížit jejich původní skladbě potravy než převrátit je v rámci svého přesvědčení. Problém je, že na internetu naleznete spoustu doporučení od veganů o tom, jak jejich mazlíček na veganských granulích krásně prospívá a že mu dokonce chutnají víc než ty normální. Jak je toto možné a co si má takový vegan pomyslet, pokud váhá mezi svým přesvědčením a zdravím svého miláčka? Jsou opravdu veganské granule nebezpečné nebo je pravdou opak a zvířatům prospívají? Na to se pokusím odpovědět.



V článku týkajícím se omylů při chovu koček jsem vás nabádala, abyste přišli s nějakými dotazy. Bohužel nikdo moc otázek neměl, i když to spíš přisuzuji tomu, že lidi zkrátka ani nenapadne, že by jejich kočka mohla mít třeba nějaký psychický problém. Jediný zvídavý dotaz přišel od slečny, která je vegankou a neví jistě, zda veganské granule jejímu zvířeti neubližují. Vegani (= lidé, kteří nejedí nejen maso, ale i jakékoliv výrobky živočišného původu, tedy vajíčka, mléčné výrobky apod.) to s podobnými dotazy skutečně nemají jednoduché, zeptají-li se nějakého zkušeného chovatele koček, okamžitě se na něj oboří nebo ho začne slovně napadat. Já se v této problematice nikdy moc nešťourala, ale samotnou mě zajímalo, jak to tedy je. Jelikož sama krmím kočky masem, tak na mě ostatní tak zlí nebyli a něco jsem se i dozvěděla. :D

První důležitou informací je, že psi i kočky k životu potřebují živočišné bílkoviny. Bez bílkovin se neobejde žádný živočich. Potřebujeme je pro získávání energie, stavbě tkání a podobně. Bílkoviny se skládají z aminokyselin. Část aminokyselin si organismus vytvoří sám (neesenciální) a část musí získat v potravě (esenciání). Jistě se vám vybaví televizní reklama na nějaké máslo nebo margarín a lákavá větička, že ,,obsahuje esenciální mastné kyseliny." Vidíte, esenciální znamená důležité. A jak už jsem naťukla, hraje roli i původ těchto bílkovin (či spíše aminokyselin). Rostlinné bílkoviny jsou jiné než ty živočišné. A jelikož psi i kočky jsou masožravci, jejich organismus počítá s tím, že budou přijímat živočišné bílkoviny a už se bez nich neobejde.




V tomto bodě bych ráda zmínila zásadní rozdíl v potravních potřebách psů a koček. Psi jsou klasifikováni jako masožravci, ale přijímají i doplňky jako ovoce, zeleninu, některé traviny a podobně. To z nich ale nedělá všežravce! S kočkou je to složitější - či spíše jednodušší, je totiž výhradní masožravec. Jediné "zelené" věci, které v přirozené potravě pozře, jsou zpola natrávené obsahy žaludků její kořisti, například hlodavců. Občas teda schramstne nějakou tu trávu, ale to nedělá z hladu, spíš se tím pročišťuje a podobně.

A jak to teda dělají, že kočky na veganských granulích přežijí? No, výrobci to vyřešili tím, že živočišné bílkoviny syntetizují uměle, tedy žádné zvířátko nepřijde k úhoně. Složky nezbytné pro přežití tedy granule obsahují. A důvod, proč zvířatům dokonce chutnají, je jednoduchý - obsahují nejen značné množsví soli, ale i dochucovadla schovaná na obalu pod různými tajuplnými zkratkami a položkami. Kočka vypadá v pořádku, spokojeně baští a vy si ani neuvědomíte, co jste jí právě provedli. Veganské granule se svým složením rovnají odporným marketovkám typu Whiskas. Jedná se o hromadu ochuceného obilí, které slouží stejně jen k tomu, aby kočce ucpávaly střeva. V lepším případě kočce neublíží, v horším ano. Přímá souvislost je mezi krmením veganskými a jinými nekvalitními granulemi s vysokým obsahem levné, rostlinné složky a problémy s močovým ústrojím. Obzvláště se ucpávání močové trubice objevuje u kocourů, jelikož mají trubici delší a užší než kočky. Další jsou samozřejmě problémy s trávením, rostlinná složka se těžko vstřebává, kočičí trakt na to není uzpůsoben a velmi ho to zatěžuje. Tyto problémy ale neuvidíte, dokud se něco nesemele.

Pokud chcete, aby váš mazlíček, ať už pes nebo kočka, měli dobrou péči, krmte je tím, co jim skutečně prospívá. Existuje několik možností. První varianta jsou granule s vysokým obsahem masa a minimem obilovin (mnohé prémiové granule jsou úplně bezobilné), druhá krmit BARFem, tedy syrovým masem, kostmi, vnitřnostmi a v případě psů i zeleninou a ovocem. Mé doporučení pro vegany, kteří "konvertovali" až poté, co si mazlíčka pořídili a teď váhají mezi podporováním zvířecích velkochovů a nekvalitní stravou pro svého mazlíčka. Existuje jistý certifikát BIO a certifikát ekologického zemědělství (a samozřejmě i další). Pokud je jím maso označeno, znamená to, že chov splňuje jisté humánní podmínky. Zvířata mají dostatek prostoru, pohybu, kvalitní stravy a podobně, přesná čísla se dají dohledat. Já sama se snažím kupovat jen ze zdrojů, u kterých vím, že zvířata před porážkou netrpěla a prožila aspoň částečně kvalitní život. Nevýhodou samozřejmě je vyšší cena masa. Na druhou stranu je super, že dneska už se dá bio maso nalézt ve většině supermarketů.
 


Komentáře

1 Fredy Fredy | Web | 16. dubna 2016 v 11:41 | Reagovat

psi by podle mě měli jíst syrové maso, jinak zajímavý :-)

2 stuprum stuprum | Web | 16. dubna 2016 v 13:49 | Reagovat

Kočky mají jíst myši a psy lépe nechat o hladu. Přirozený stav zaručen. :)

3 Kája Kája | Web | 16. dubna 2016 v 13:56 | Reagovat

S veganskou stravou pro domácí zvířáta nesouhlasím z jednoho prostého důvodu: Fík má sice hodně velkou chuť k jídlu, ale nikdo ho nevidím spokojenějšího, než když dostane maso.

4 Eliška Eliška | E-mail | Web | 16. dubna 2016 v 14:06 | Reagovat

Tak o veganském krmení pro psi a kočky jsem nikdy předtím neslyšela. Takže děkuji za nové zajímavé informace. :) Ani mě nenapadlo, že by něco takového mohlo být, už díky tomu celkem jednoduchému faktu, že psi a kočky jsou masožravci. Tvůj článek mě jen utvrdil v tom, že to pro zvířata nemůže být nic zdravého.

5 Karol Dee Karol Dee | Web | 16. dubna 2016 v 16:28 | Reagovat

[2]: To byla nějaká ironická narážka? Jestli ano, nepochopila jsem ji.

6 Ambra Ambra | 17. dubna 2016 v 22:10 | Reagovat

Ďakujem za zaujímavý a kvalitný článok - asi jediný svojho druhu v češtine/slovenčine. Síce, ako som už zmienila v predchádzajúcom komentári, svojho kocúra vegánskymi granulami kŕmim a nechystám sa s tým prestať (samozrejme, ak sa nevyskytnú nejaké zdravotné problémy; podľa pravidelných kontrol a odberov krvi je ale minimálne zatiaľ všetko v poriadku), musím s drvivou väčšinou článku súhlasiť. Nie som z tých vegánov, ktorí sa snažia druhých presvedčiť, aká je pre psy a mačky bezmäsitá strava zdravá a prospešná - to jednoducho pravda nie je a pravdepodobne ani nikdy nebude, až na zopár výnimiek (spravidla u psov - o to som sa začala zaujímať vďaka tomuto videu, ktoré mimo iné znázorňuje, ako bulldogovi vegánske krmivo doslova zachránilo život, spravila som k nemu aj titulky: https://www.youtube.com/watch?v=ZEsg9g45Kv4).
No k takým šrotom, ako je Whiskas, by som ich zase neprirovnávala. Väčšina vegánskych krmív totiž pochádza od výrobcov, ktorí sa tejto téme skutočne venujú a neprodukujú granule len čisto za účelom zisku; často sú čiastočne alebo kompletne v BIO kvalite a dochucovadlá sú neškodné, prírodného pôvodu, AmiCat (neviem, ako iné značky) ani nie sú slané. Trúfam si povedať, že v prípade vecí ako je zmienený Whiskas by skutočne mohlo byť lepšie žiadne mäso a čo najkvalitnejšie nahrážky, než niečo takéto... No napriek tomu sa nedá poprieť, že mäso je proste mäso a dokonalú náhradu sa ľudstvu doposiaľ zohnať nepodarilo, čo je smutné a zostáva dúfať v to, že sa to časom zmení.

K poslednému odstavcu: nám vegánom zvyčajne nejde len o kvalitu života zvierat (čo mimochodom BIO certifikár skutočne nezaručuje; to je ale vec osobného názoru), ale o ten samotný fakt, že pre MOŽNO trochu zdravší život jedného zvieraťa museli umrieť stovky iných zvierat. Dostavuje sa tu tzv. speciesizmus alebo skôr karnizmus - nadraďovanie jedného druhu, nášho maznáčika, nad druhý - kravu alebo sliepku. Ono keď sa zamyslíte nad tým, že je potrebné zabiť hromadu zvierat, aby sa jednému inému zvieraťu žilo o trošku lepšie - veľmi to nedáva zmysel. K tomu sú tu ešte ekologické aspekty a tak ďalej a ďalej a ďalej - no to už by bolo na dlho a nerada by som pôsobila, ako že niekomu vnucujem svoje presvedčenia a filozofie.
Ideálne by bolo, keby si všetky mačky mohli v kľude na záhrade loviť myši, vtáky a škodce - to je úplne prirodzené a páči sa mi to; lenže bohužiaľ, my bývame v mestskom byte a kocúr má prístup vonku len bezpečne v postroji a na vodítku.

Ako fantastické vyriešenie tohto problému vidím jedinú vec: vlastniť alebo získavať mäso z nejakého sanktuária pre hospodárske zvieratá. Tam sa zvieratám žije ako v raji a zabíjajú sa len, keď už skutočne nemajú šancu na prežitie alebo sú veľmi staré. Kiežby to bolo v našich podmienkach aspoň trochu možné... to by som potom premohla svoj odpor k príprave mŕtvoliek a mačku začala rovno kŕmiť spôsobom BARFu. Kiežby... S potkanmi a achatinami to je celé ľahšie. :)

A len taký dodatok: bolo by fajn, keby si na spodok článku uvádzala aj zdroje, z ktorých si informácie čerpala. Celkom rada by som si ich prezrela.

7 Karol Dee Karol Dee | E-mail | Web | 18. dubna 2016 v 14:54 | Reagovat

[6]: Ten "bulldog" (první věc, která mě praštila do očí..jak někdo může říkat bulldog něčemu, co očividně pochází z množky a má nedoložitelný původ?) zjevně trpěl potravinovou alergií. Slyšela jsem, že pes může být alergický na všechny druhy masa a v takovém případě je veganství v podstatě dieta. V tomhle případě to bylo jen menší zlo, nevyplývá z toho vůbec, že by snad veganské krmení bylo pro psa přirozené nebo zdravé. Video je taky hodně emotivní a osobně mám co dělat, abych si neťukala na čelo nad tím šíleným přístupem, který nová majitelka zvolila. Mám zvířata ráda, ale nic se nemá přehánět. Tím spíš je pro mě video dost nehodnověrné.

A s Whiskasem opravdu srovnatelné je. Víš vůbec, proč je krmivo Whiskas tak zlé? Je to kvůli minimálnímu obsahu masa (což je u veganských granulí ekvivalent umělých bílkovin) a nezdravému množství rostlinné složky. Jak jsem už psala v článku, ano, kočka si ty živiny vezme i z rostlin, ale jsou pro ni mnohem hůře stravitelné, což zatěžuje trávicí trakt. Zajímalo by mě, kolik tvůj kocourek vyprodukuje odpadu.

A při zmínce o myších jsem se upřímne zhrozila. Copak si neuvědomuješ, jaká je množství koček a psů vybíjejících divokou faunu ekologická katastrofa? Nechápu tě. Kráva je podle tebe na úrovni mazlíčka, ale myši ve volné přírodě už může tvůj mazel zabíjet beztrestně? A ptáky. Ornitologové si kvůli kočkám rvou vlasy a ty to schvaluješ? Já teda ne. My jsme si kočky namnožili (ve volné přírodě kočkovité šelmy vymírají, jen kočka domácí, která je pod našimi křídly, se nekontrolovatelně množí) a přijde mi mnohem logičtější je krmit tím, co sami chováme a šlechtíme. Představ si, že bys všechny kočky teď vypustila a nechala je živit se tím, co uloví a ničím jiným...co by to udělalo se stavy ohroženého ptactva a drobné zvěře? Asi nic moc pěkného, co.

Zdroje. Hlavně chivatelé, něco málo z časopisů a diskuzí veterinářů a samozřejmě internet - asi nejzajímavější byla následující proveganská stránka, ve které se přímo dočteš, že v určitých případech krmením vegansky kočce ubližuješ, což jen potvrzuje, že to není nic tak skvělého: http://www.vegancats.com/veganfaq.php

8 Karol Dee Karol Dee | E-mail | Web | 18. dubna 2016 v 18:25 | Reagovat

[6]: Jinak samozřejmě, tohle je hodně otázka filozofie. Pro mě je však mazlíček, kterého si jednou pořídím, osobní zodpovědost a pokládám za důležité dát mu to nejlepší už jen proto, že jsem jeho jediný zdroj. V tomto musím souhlasit s těmi, kdo říkají, ať si pořídíš králíka. Ale zase perfektně rozumím konfliktu, který to v tobě může vyvolat, když už dané zvíře máš.

A ještě tomu bio (tedy spíše ekologickému zemědělství). Zajišťuje to určité podmínky (např. to dost omezuje ty zhovadilosti u získávání mléka), které se dají dohledat a tudíž si každý může rozhodnout, zda je to pro jeho přesvědčení ok. Pro většinu lidí je překvapení, že to není jen o tom, čím se zvíře krmí. Pak je ještě možné brát z domácích chovů od malých farmářů, kam se můžeš osobně podívat a zhodnotit.

9 Ambra Ambra | 18. dubna 2016 v 20:08 | Reagovat

[7]: [8]: Nuž, bola by si radšej, keby som povedala "niečo podobné bulldogovi, čo ale s najväčšou pravdepodobnosťou čistokrvný bulldog nie je"? Neviem, čo je tu také poburujúce... Pes vyzerá ako bulldog, tak som mu tak povedala, to je predsa normálna vec, ktorú robí skoro každý, nie? Presne túto alergiu na mäso som výnimkami myslela. ;) To, že by kvôli tomu mala byť bezmäsitá strava prirodzená, som nikde nenapísala. A áno, video je prehnane emotívne, lebo ho majiteľka vytvorila tesne po smrti maznáčika... Jediné, na čo som v ňom chcela poukázať, bola časť s prechodom fenky na vegánstvo. Tak trochu som zabudla na dĺžku videa a to, že táto časť je veľmi krátka - pardon.

Samozrejme, lenže tu záleží aj na kvalite jednotlivých zložiek. Je rozdiel medzi mäsom z mliečnych kráv, ktoré skolabovali z nepretržite sa opakujúceho umelého oplodňovania, tehotenstva a dojenia a mäsom od nejakého malofarmára, ktorý chová na lúke zopár sliepok a jednu-dve kravy - a rovnako to platí aj u rastlinných potravín. K poslednému dotazu - rovnako, ako keď sa stravoval "normálne". Mimochodom, odkedy kocúr neje mäso, ani raz nezvracal, s čím mal v minulosti problémy a vystriedala som rôzne značky krmiva - raz nejakú veterinárnu diétu, raz čisto BIO, no nič tak úplne nepomohlo.

Zle si ma pochopila - alebo som skôr ja zle sformulovala svoje myšlienky. Teraz, keď si narýchlo písaný komentár čítam spätne, skutočne nevyznieva dobre. Mala som na mysli prípady, kedy škodce znepríjemňujú život človeka - väčšina ľudí by ich otrávila jedom, no prirodzený spôsob je nechať mačku, nech si ich uloví. Vidíš aj v tomto nejaký problém? Odchyt a vypustenie do prírody totiž nie je vždy možné alebo problém nevyrieši. A taká šialená, aby som kašľala na určitú sebaobranu zase nie som - fakt, že zvieratá musia umierať, je smutný, ale keď už, tak v ústach svojho prirodzeného predátora a nie zvíjajúce sa v kŕčoch, otrávené nejakými chemikáliami. Raz som takto videla umierať myš, a stále mám ten obraz živo v hlave - už nikdy viac... Mačka dokáže byť ku svojej koristi tiež neúmyselne nesmierne krutá, ale aspoň sa "zabijú dve muchy jednou ranou" (to je mi teda príslovie): odstránia sa nebohé škodce a mačka sa nasýti.
Je rozdiel medzi prirodzeným potravinovým cyklom medzi zvieratami ako je mačka a myš a tým, keď človek chová miliardy zvierat, ktoré následne zabíja pre svoje potreby.
S tými vtákmi - moja chyba, dostatočne som sa nezamyslela a priznávam si svoj omyl.
Rovnako som tým nemyslela, že by sa teraz mali všetky mačky sveta nechať, nech sa kŕmia len tým, čo si samé ulovia. To je samozrejme čistý nezmysel... Viem, napísala som "všetky" - nuž, katastrofálna veta, začnem si po sebe komentáre kontrolovať.

VeganCats FAQ naštudované mám - tiež asi najzaujímavejšia a najúprimnejšia stránka ohľadne tejto témy, akú som našla.

Ešte raz: nie som odborník, len zvedavá osoba, ktorá sa snaží nájsť odpovede na svoje otázky a niekoho, kto ju postrčí správnym myšlienkovým smerom/vyvráti jej mylné domnienky.

10 Karol Dee Karol Dee | E-mail | Web | 18. dubna 2016 v 20:44 | Reagovat

[9]:: Víš, každý jsme na něco ujetí a já zrovna na produkci bezpapíráků - nechutné množení, nekontrolované přikřižování a výsledek vypadá vzdáleně jako buldok.. Co nemá papíry, tomu bych ze zákona dala říkat kříženec - věřím totiž, že by to značně omezilo kupování psů z množek. Asi to navrhnu politikům :D

Já jsem pro jakýsi přirozený řád, potravní řetězec, otázka ale je, zda by obrovské množství našich mazlíčků do něj mělo patřit - to ať si srovná každý sám. Já jako člověk věnující se biologii považuju za horší to, když domácí zvířata ohrožují menší, často ohrožené druhy (sami za bezpečnými ploty ničí potravou nejsou). Pojem "škůdce" definoval člověk, protože škodí jemu, v ekosystému má však i takový tvor své místo.

No, musíš si to v hlavě nějak srovnat. Rozhodně nadále sleduj zdravotní stav svého kocourka a počítej s tím, že při jakémkoliv problému bude třeba nejdříve vyloučit stravu jako příčinu. A hlavně na ty potíže s močením pozor...

11 Ambra Ambra | 18. dubna 2016 v 21:04 | Reagovat

[10]: V tom prípade rozumiem - každý má nejakú podobnú úchylku. Náhodou, to vôbec nie je zlý nápad - pridávam svoj hlas! :D

Pre obyčajného človeka je to zložitá otázka. V prírode bolo všetko v dokonalej harmónii, dokým sme sa neobjavili my.

Nuž, budem musieť, som dosť rozpolcená. Na jednu stranu sa s týmto druhom kŕmenia nechystám prestať, na druhú žijem v neustálom napätí kvôli jej veľkým rizikám... Čo sa dá robiť. Snáď sa mi niektoré veci vyjasnia na veterinárnej škole.

12 Hiroko von Rabersdorf Hiroko von Rabersdorf | 24. dubna 2016 v 7:51 | Reagovat

Za mě teda ještě jedna informace k těm obilovinami nabouchaným krmivům... Velký pozor na to! Jak už tady bylo řečeno není to přirozené a způsobuje to obrovské fyziologické potíže... Ono to možná "na oko" vypadá skvěle, ale docela těmahle dobrotama zvyšuješ kocourovi šanci na nádorová bujení... navíc mu tím zkracuješ život.
Věřím, že pokud budeš hledat, určitě dohledáš články o krmivech... když totiž do módy vešlo granulované krmivo (a ve starších dobách se neřešilo, jaký vycpávkový dobroty do nich daj...) drasticky vyrostl počet zvířat, která umírali právě na rakovinová bujení. Nejčastěji to je tlustý střevo, slinivka, může být žaludek.

Jo a k těm potravinovejm alergiím... ono to jsou alergie nejen na maso, ale i na obiloviny a škroby, který ten pes/kočka nezpracuje a nepotřebuje.

Jo a ještě info k mlečnýmu skotu. Tyhle krávy nekolabují. Nemají na to čas, protože každá taková kráva se otelí 3x a pak jde na jatka.
Rozhodně s tímhle přístupem nesouhlasím, ale jen, abys věděla jak to funguje. :)

13 Raja Luthriela Raja Luthriela | Web | 15. května 2016 v 12:50 | Reagovat

To my jsme kdysi dávno měli kocouru, který žral okurky. Museli jsme je před ním schovávat, protože v nestřežené chvíli je okusoval. Nechápu. To mu chyběl nějaký vitamín nebo měl žízeň a nechutnala mu voda z vodovodu? Těžko říct.

14 Karol Dee Karol Dee | E-mail | Web | 15. května 2016 v 13:48 | Reagovat

[13]: Nejspíš mu prostě jen chutnaly. I lidi mají někdy divné chutě :D

15 Vědmi Vědmi | Web | 15. května 2016 v 14:34 | Reagovat

Veganský granule? To slyším poprvé a přijde mi to fakt divný. Nevím...asi bych se bála dávat to čičmundám delší dobu

16 Danča Danča | E-mail | Web | 13. června 2016 v 20:26 | Reagovat

Díky Bohu za šťastnýho vlkodava na BARFu <3
Jinak super článek =)

17 David David | E-mail | Web | 29. června 2016 v 18:03 | Reagovat

Nedávno jsem sledoval jeden pořad, ve kterém veterinář uváděl, že podávání veganské stravy psovi by kvalifikoval jako trestný čin týrání zvířat.

Takže souhlasím, je to stejný nesmysl, jako kdyby někdo krávě dával maso, když je býložravec.

A než hledat granule, které obsahují co nejvíce masa a co nejméně obilovin, je lepší koupit rovnou pořádnou psí konzervu se 100% obsahem masa. ;-)

Podle mě vegani nemají úplně ve všem pravdu...

18 Karol Dee Karol Dee | E-mail | Web | 21. srpna 2016 v 6:50 | Reagovat

[17]: Ono se to maso kravám dávalo, že jo. Nebo možná ještě dává - v rámci recyklace zbytků z produkce a taky by ty živočišné bílkoviny měly to jejich maso nějak víc "napumpovat". Prostě hnus největší, to víš, že to těm zvířatům dobře nedělá :/

19 Neros Neros | 7. října 2016 v 9:38 | Reagovat

Krmiva pro kočky od různých výrobců-
http://www.profichovatel.cz/profichoval/eshop/58-1-KRMIVO-PRO-KOCKY
Který je ten váš nejoblíbenější?

20 Lenka Lenka | E-mail | 4. listopadu 2016 v 21:02 | Reagovat

esenciální mastné kyseliny NEJSOU aminokyseliny, nýbrž tuky

21 Karol Dee Karol Dee | Web | 9. listopadu 2016 v 10:33 | Reagovat

[20]: Teď ve mě hrklo, co jsem tam napsala za kravinu. Nicméně dobrý, takhle jsem to nemyslela, špatný slovosled. Poupraveno a teď už to snad dává smysl. :)

22 Myš Myš | 26. března 2017 v 14:03 | Reagovat

[18]: To ale není až taková blbost, protože ani kráva není 100% býložravec. V přírodě by spolu s trávou snědla i různý hmyz. A přežvýkavci jako krávy a ovce získávají asi 20% bílkovin trávením svých vlastních střevních mikrobů, takže pravda je taková, že neexistuje žádný 100% býložravý druh, stejně jako neexistuje ani žádný 100% masožravý, protože i masožravci sem tam sní nějakou trávu, bobule apod.

23 Karol Dee Karol Dee | Web | 26. března 2017 v 15:26 | Reagovat

[22]: No jo, tak 99% :D Ale to, že něco sežerou, ještě neznamená, že to stráví. Šelmy většinou baští trávu za účelem pročištění se, to nemá s jejich jídelníčkem nic moc společného. Kočky tu trávu sežerou a vyzvrací spolu s chlupy.

Že krávy tráví své vlastní symbionty je zajímavé, nicméně to nic nemění na faktu, že příjem živočišné namísto stravy jim nedělá dobře.

24 Myš Myš | Čtvrtek v 13:40 | Reagovat

[23]: Právě že i ti býložravci jsou stavění na příjem určitého množství živočichů (těch co sní omylem a svých symbiontů), což ale je rozdíl oproti masokostní moučce. Ta by se jim dávat neměla a taky už nedává od problémů s BSE.
A šelmy sice z trávy nevyužijí živiny, ale potřebují ji kvůli pročištění střev. Já nikde nepsala, že ji musí jíst, aby ji ztrávili. Jenom že ji taky pojídají. Stejně jako sovy potřebují celou kořist i schlupy nebo peřím, aby mohly správně trávit a tvořit vývržky. Pokud sova je krmena uměle kusy masa, tak se jí musí balit do chlupů. I ty nestravitelné části jsou pro správné zažívání důležité.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama